photo ۲۰۲۱-۰۲-۰۷ ۱۴-۲۹-۱۴

صبح روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۹، نشست دانشجویان دختر فعال فرهنگی دانشگاه با دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی، دکتر حمیدرضا طاهری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد طلابیگی، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دکتر مهدی کرمانی، مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن برگزار شد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، در آغاز این جلسه، دکتر محمد کافی ضمن تشکر بابت تلاش برای شکل‌گیری جلسه، به طرح نکاتی در خصوص مقام زن و فعالیت زنان در جامعه و دانشگاه پرداخت. ایشان ضمن اشاره به محدودیت‌هایی که برای حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی وجود دارد، افزود: با اینکه در سال‌های اخیر زنان مشارکت بیشتری در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی داشته‌اند، اما تعداد آنان در پست‌های مدیریتی به‌ مراتب کمتر از آقایان است. در حالی که هدف دولت و دانشگاه این بوده که حدود یک سوم خانم‌ها در سطوح مدیریتی فعالیت کنند. 

دکتر کافی ادامه داد: آنچه که این روزها بسیار روی آن تاکید می‌شود، بحث اعتماد به نفس است که باید آن را تقویت کنیم و بهبود ببخشیم. 

photo ۲۰۲۱-۰۲-۰۷ ۱۴-۲۹-۱۲

در ادامه جلسه، دانشجویان حاضر به نمایندگی از دیگر دانشجویان و فعالان فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، به بیان دغدغه‌ها و مطالبات و ارائه گزارشی از فعالیت‌های بانوان در مجموعه‌های دانشجویی پرداختند.

ابتدا نماینده انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: خوشبختانه تعداد زیادی از دبیران انجمن‌های علمی ما دختر هستند. علت اینکه ما تعداد زیادی دانشجوی دختر داریم که در فعالیت‌های مختلف مشارکت دارند، این است که فضایی امن و همراهی بخش فرهنگی وجود دارد. 

خادم‌پیر ادامه داد: وجود شکاف بین دانشگاه و جامعه و اینکه دانشی که در دانشگاه تولید می‌شود در جامعه به کار گرفته نمی‌شود، یکی از دلایلی است که من را به فعالیت در انجمن‌های علمی علاقه‌مند می‌کند. چون انجمن‌ علمی جایی است که می‌تواند خروجی یک علم را در اختیار جامعه قرار دهد. اصولا دانشجویان رشته‌های روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی درباره حوزه مادر، کودک، تربیت فرزند و جایگاه زن مطالعه می‌کنند؛ اما در دیگر رشته‌ها این فقدان احساس می‌شود و در حالت کلی این اطلاعات کم است. این نیاز احساس می‌شود که این حوزه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. چون دانشجویانی که امروز در حال تحصیل در دانشگاه هستند، مادران فردا خواهند بود و در جامعه نقش‌آفرینی دارند. پس باید بدانند که چه جایگاهی دارند. این نیاز دیده می‌شود که دروسی در حوزه تربیتی ارائه شود تا افراد را توانمند کند. 

وی افزود: برخی مسائل همچون دوچرخه‌سواری بانوان در حد بحث باقی مانده و برای دانشجویان سوال ایجاد شده است؛ در حالی که این مسأله دغدغه بسیاری از دانشجویان دختر است.

در ادامه فاطمه باقرزاده، نماینده کانون‌های فرهنگی و هنری به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری پرداخت و اظهار کرد: کانون‌ها در این مدت حدود ۲۶۲ برنامه متنوع داشته‌اند که این آمار فارغ از تولید محتوا در فضای مجازی است. با اینکه در این دوران نوع فعالیت‌ها تا حدی تغییر کرده است، اما میزان فعالیت‌ها نه تنها کم نشده است بلکه افزایش یافته است. 

وی افزود: با اینکه نسبت دانشجویان در کل دانشگاه به این شکل است که ۵۸ درصد دانشجویان دختر هستند، اما در میان دبیران کانون‌های فرهنگی، هنری و مذهبی این نسبت به شکل مساوی وجود دارد.

نماینده بسیج دانشجویی ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و تشکر بابت اقدامات رفاهی دانشگاه همچون احداث زمین چمن، به ذکر چند نکته پرداخت: طبق صحبت حضرت آقا که بسیج را نیروی کارآمد کشور می‌دانند، ما سعی کردیم این بحث را عملی کنیم و از همان ابتدای شروع شیوع کرونا؛ در بخش خواهران، کارگاه ماسک را داشتیم که در ابتدا این ماسک‌ها در اختیار بیمارستان‌ها و سپس در حاشیه شهر قرار گرفت. 

همچنین در واحد مطالعات زنان تیم مطالبه‌گری تشکیل داده و به پیگیری موارد متعددی پرداختیم و اعلام آمادگی کردیم. بخشی از این مطالباتی که به نتیجه رسیده است، شامل مسأله خوابگاه‌های متاهلی است. همچنین مطالبه بعدی بحث مادران دانشجو است که طبق تحقیقات انجام شده، تعداد واحدهای درسی و سنوات مجاز با توان مادران دانشجو تطابق ندارد که بهتر است دانشگاه شرایط ویژه‌تری برای مادران دانشجو در نظر بگیرد.

حسین‌زاده ادامه داد: امکانات رفاهی همچون اتاق کودک در دانشکده‌ها فراهم نیست و مادران درباره این موضوع نگران هستند. یا اینکه مادرانی که پس از مرخصی تحصیلی دوباره تحصیل خود را شروع می‌کنند، از نظر چارت درسی با مشکل مواجه می‌شوند. در صورتی که تمهیداتی در جهت پاسخ به این مطالبات شکل بگیرد، فشار روانی کاهش می‌یابد. 

نماینده واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: از فعالیت‌های جامعه اسلامی در این دوران می‌توان به فعالیت‌های جهادی اشاره کرد که در سطح گسترده انجام شد و خواهران نقش پررنگی در آن داشتند. همچنین فعالیت بخش نشریات و سیاسی و اجتماعی همچون روال قبل ادامه داشت. 

رحمان‌زاده پیرو نکات مطرح شده توسط نماینده بسیج دانشجویی در ارتباط با دغدغه‌های مادران دانشجو افزود: با اینکه دانشگاه فردوسی مشهد از نظر ظرفیت‌های موجود در سطح بسیار بالایی قرار دارد، بهتر است این تغییر از دانشگاه شروع شود. 

رحمان‌زاده در ارتباط با بحث دوچرخه‌سواری که به آن اشاره شد ادامه داد: خوب است که درباره این مسأله و دیگر موارد به خصوص در حوزه زنان جلسات ادامه داشته باشد تا با حضور دانشجویان گفتگوهایی شکل بگیرد و چه بسا از این راه بسیاری از مسائل حل شود. 

محدثه غنیمت، دبیر کانون حیات در این جلسه پیشنهاد داد: با توجه به وسعت و فضای دانشگاه، می‌توان از این فضا در جهت تقویت بعد معنوی با استفاده از احادیث و روایات استفاده کرد.

سپس دبیر کانون سبزاندیشان بابت فعالیت‌های محیط زیستی انجام گرفته در دانشگاه تشکر کرده و ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در دانشگاه هم مثل جامعه احساس می‌شود، ضعف و کمبود آموزش در زمینه محیط زیست است. حتی با توجه به نقش مادران در تربیت فرزندان، لازم است که این آگاهی افزایش پیدا کند. بنابراین درخواست دارم با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان محیط زیست، کارگاه‌هایی برگزار شده و آگاهی‌بخشی صورت بگیرد. 

صوفی خاطرنشان کرد: همچنین مسأله دوچرخه‌سواری برای بانوان یکی دیگر از مسائلی است که از منظر ترویج فرهنگ و فایده‌های دوچرخه‌سواری اهمیت دارد و از این بعد نیز می‌توان به آن نگاه کرد.

دبیر اجرایی بیستمین جشنواره نشریات دانشجویی اظهار کرد: ابتدای صحبت‌های خود وام می‌گیرم از صحبت‌های حضرت آقا که می‌فرمایند: «خانم‌ها نسبت به آقایان نقشی دارند که دوبرابر است.» هم از این جهت که مستقیما در جامعه نقش دارند و هم فرزندان و همسرانشان را برای حضور در جامعه آماده می‌کنند. 

بهره‌مند ادامه داد: آنچه که در بخش نشریات دیده می‌شود، حاکم بودن نگاه فراجنسیتی بوده و خانم‌ها می‌توانند کنار آقایان فعالیت داشته باشند. 

وی درباره جشنواره نشریات دانشگاهی افزود: امسال سعی کرده‌ایم اتفاقات جدید‌تر و بهتری را رقم بزنیم و این نگاه فراجنسیتی حفظ شود و افراد براساس توانایی‌ها و مهارت‌های خود مسئولیت‌هایی را برعهده بگیرند.

در ادامه نشست، زهرا سالاری ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) به ذکر این نکته پرداخت که زمانی که به سراغ آمار می‌رویم، متوجه می‌شویم برخلاف نگاه غلطی که گاهی القا می‌شود که آمار فعالیت‌ها در دوران کرونا کاهش یافته، متوجه می‌شویم کاملا خلاف آن صادق است.

سالاری اظهار داشت: در بخش نشریات دانشجویی، ۴۰ درصد نشریات مدیر مسئول خانم دارند و میانگین تعداد مقالاتی که در این یک سال به موضوع زنان پرداخته‌اند، حدود ۴۰۰ مطلب علمی و تخصصی است که بازنشر این مطالب گاهی مکتوب بوده اما بخشی هم در حوزه فضای مجازی منعکس شده است که اکثر نشریات در آن سهم داشتند. همچنین نشست‌های تخصصی در ارتباط با حوزه زنان در بخش نشریات دانشجویی وجود داشته که به صورت حضوری و مجازی برگزار شده است.

دبیر باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در طی ۶ ماهی که باشگاه خبرنگاران فعالیت خود را آغاز کرده است، تعداد زیادی از اعضای باشگاه خانم‌ها بوده‌اند که همچون آقایان فعالیت‌های مربوط به حوزه علاقه‌مندی خود را دنبال کرده‌اند.

باغبان خاطر نشان کرد: آنچه که همیشه چالش برانگیز بوده، این است که بستر فعالیت‌های گوناگون برای افراد مهیا می‌باشد، اما به سبب نبود یا کمبود اعتماد به نفس، میزان مشارکت افراد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر این تقویت اعتماد به نفس از دانشگاه شروع شود، قطعا فرد می‌تواند نقش موثرتری در جامعه نیز ایفا کند.

در بخش بعدی نشست، رئیس دانشگاه فردوسی از راه‌اندازی موسسه‌ای به نام موسسه مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری خبر داد که در کنار تمام سازمان‌های فنی-حرفه‌ای جهت مهارت‌افزایی دانشجویان به کمک آنان خواهد شتافت، تا دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌هایی را به دست آورند و آنها را به کار گیرند.

در بخش دیگری از این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد طلابیگی به این نکته اشاره کرد که در حوزه طرح مطالبات موانعی وجود دارد و آن هم نبود یک الگوی واحد برای ارائه مطالبات و پیگیری آنها است.

همچنین وی اظهار کرد: باید استراتژی‌ای وجود داشته باشد که فعالیت‌های رسانه‌ای جدی دنبال شود و به صورت گفتگو محور جلو برویم. 

در ادامه دکتر حمیدرضا طاهری، به شرح ظرفیت‌های رفاهی موجود دانشگاه برای دختران دانشجو و همچنین فرایند ساخت خوابگاه‌های متاهلی پرداخت و گفت: در این زمینه تا به امروز، پیگیری‌ها به دلیل تورم و مسائلی از این دست به نتیجه‌ مطلوب منتهی نشده است؛ اما تلاش‌ها در این ارتباط همچنان ادامه دارد.

دکتر طاهری خاطر نشان کرد: برخی مطالبات باید با همراهی خود فعالان دانشجویی پیگیری شود. دغدغه حال حاضر من این است که به دانشجویان امید تزریق شود، چون روز به روز امید دانشجویان در حال کمرنگ‌تر شدن بوده و لازم است نقش و مشارکت دانشجویان و سرمایه اجتماعی افزایش یابد.

در پایان این نشست، به پیشنهاد دانشجویان حاضر در جلسه مقرر شد شرایط لازم برای ادامه برگزاری چنین جلساتی و پیگیری موارد مطرح شده فراهم آید.

 

 

نوشتن دیدگاه

ارسال