باشگاه توانا در راستای پاسخگویی به یکی از شاخص‌های تعریف شده در سند راهبردی ذیل حوزه معاونت فاد که کارآفرینی است، با حضور دکتر مهدی کرمانی، مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه و دکتر روح‌الله اسلامی، رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی-اجتماعی و جمعی از کارشناسان حوزه فرهنگی در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰ در محل مجتمع کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه افتتاح شد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، مسئول باشگاه توانا در مراسم افتتاح این باشگاه عنوان کرد: پیش‌نویس طرح شبکه نخبگان جوان مشهد آماده شده است. طبق این طرح، دانشجویانی که ساکن مشهد یا علاقه‌مند به فعالیت در شهر مشهد هستند، به سازمان‌های مختلف معرفی می‌شوند.

به طور مثال اگر فردی توانایی کارآفرینی داشته و به سرمایه مالی نیاز داشته باشد، حمایت‌های مرتبط دریافت می‌کند و اگر تقاضای اشتغال داشته باشد، در این حوزه به او کمک می‌شود. 

رضا دانایی ادامه داد: در این مدت شبکه‌ای از دبیران سابق انجمن‌های علمی را ایجاد کردیم که هر یک توانایی‌ها و نقش اثرگذاری دارند. می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت، اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. 

مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه گفت: 

علاوه بر حلقه اولیه شکل‌گرفته که نقش پررنگ و قوی دارد، فضای ثانویه‌ای که شکل می‌گیرد، می‌تواند بر کارآمدی این طرح اثر بگذارد. 

دکتر کرمانی افزود: با توجه به این‌که در حوزه فرهنگی دانشجویان از تشخص بیشتری برخوردار هستند و نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت موجود به گسترش این باشگاه پرداخته و از مزایای آن استفاده کنند. همچنین می‌توان در این طرح سامانه‌ای ایجاد کرد که افراد توانمند و موثر به واحدها معرفی شوند. 

بنابراین هم درون سازمان و خود دانشگاه و هم بین دانشگاه و جامعه امکان ایجاد این ارتباط وجود دارد. مثلا می‌توان با سازمان‌های بزرگی چون آستان قدس و شهرداری و یا دیگر سازمان‌ها وارد تعامل شد. حتی می‌توان این طرح را فراگیرتر در بخش خصوصی هم پیگیری کرد. 

وی ادامه داد: بخش خصوصی با دانشگاه بسیار بیگانه است و یکی از چالش‌های پیش‌روی آن‌ها، بحث شناخت نیروها است. 

با توجه به اینکه معدل سابقه ناقصی برای ارزیابی یک نیرو است، زمانی که با برگزاری دوره‌هایی بتوان مهارت‌هایی را به افراد آموزش و سپس گواهی در اختیار افراد قرار داد، می‌توان این افراد را به مجموعه‌هایی که قصد جذب نیرو دارند معرفی کرد. 

دکتر کرمانی در خصوص لزوم تبدیل این مرکز به یک مرکز پویا بیان کرد: در فضاهای تازه تاسیس شده، حلقه اولیه اهمیت زیادی دارد تا این بخش را به یک باشگاه پویا تبدیل کند و سپس به مرحله‌ای برسیم که حتی این کار را برای دیگر دانشگاه‌ها انجام دهیم. 

وی افزود: باید این‌جا را به مرکزی تبدیل کنیم که خدماتی به فنی و حرفه‌ای ارائه کرده و خدماتی از آن‌ها دریافت کنیم و اعتباری ایجاد شود که مجموعه‌های دیگر به گواهی‌هایی که این مرکز صادر می‌کند، به چشم مدرکی قابل‌اعتماد نگاه کنند.

مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه تاکید کرد: همچنین بحث نمایشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت آن‌ها را برای شناساندن دانشگاه به جامعه و جامعه به دانشگاه باید بسیار جدی گرفت. 

ما یک ظرفیت استثنایی نمایشگاهی داریم که کاملا در اختیار مرکز و حوزه فرهنگی است. پس باید به سمتی رفت که حداکثر استفاده از این فضاها و ظرفیت‌های مختلف را داشته باشیم؛ تا هم در اعتباربخشی به دانشگاه فردوسی و هم در بهره‌مندی جامعه از خدمات دانشگاهی که دانشگاه می‌تواند به آن ارائه کند، به نقطه مطلوب برسیم. 

دکتر کرمانی بیان کرد: با اینکه تلاش‌هایی در جهت پوشاندن این خلاها انجام شد، اما شکل موثر و سازنده‌ای که در پیوند بین ظرفیت‌ها و توانایی‌های دانشگاه و مرزهای بیرون از آن می‌توان تعریف کرد، هنوز اتفاق نیفتاده است.

رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی-اجتماعی گفت: امیدواریم بتوانیم با ظرفیت‌های حوزه فرهنگی، وضعیت اشتغال را بهبود ببخشیم. همانطور که در سند راهبردی تاکید زیادی بر روی بخش کارآفرینی شده است. 

دکتر اسلامی افزود: البته بازنمایی این ظرفیت نیز اهمیت زیادی دارد.

در ادامه، کارشناس گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: در بین چهار شاخصی که در سند راهبردی ذیل حوزه معاونت فاد در نظر گرفته شده، یکی از موارد کارآفرینی است که با عنوان توانمند‌سازی و تسهیل‌گری فرهنگی-اجتماعی تعریف شده است. به همین جهت این مرکز در راستای پاسخ‌گویی به این هدف شکل گرفته است.

 

R011WX5

RE8PNKC

RGSV4H1

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: زهرا باغبان

 

 

{jcomments on}

 

 

 

نوشتن دیدگاه

ارسال