op pooyesh 1401 2

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، آئین افتتاحیه نخستین رویداد ملی پویش با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی، دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر رضا لطفی، معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر ابوالفضل غفاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد و جمعی از کارشناسان و دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کشور در تاریخ 25 بهمن‌ماه 1401 برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار کرد: دانشجویان در هفته 85 ساعت اوقات فراغت دارند و باید برای این جغرافیای 85 ساعته برنامه‌ریزی کنیم. انجمن‌های علمی می‌توانند مسئولیت بخشی از پر کردن این زمان را به عهده بگیرند. 

وی ادامه داد: به اعتقاد ما، دانشگاه وظیفۀ تربیت نسلی عالم‌تر، عاقل‌تر، باادب‌تر، بااخلاق‌تر، مسئولیت‌پذیرتر و متدین‌تر را بر عهده دارد. حیف است که یک دانشگاه وظیفۀ خود را صرفاً برنامه‌ریزی برای واحدهای آکادمیک بداند و این 85 ساعت فراغت را نادیده بگیرد. چنین دانشگاهی زیست‌بوم شایستۀ پرورش نسل آینده نیست.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل خاطرنشان کرد: دوران دانشجویی نه صرفاً دوران کسب دانش، بلکه دوران کسب دانش و تجربه است. سلایق مختلفی بین دانشجویان وجود دارد که باید بستر مناسب فعالیت‌های فرهنگی را برای آنان فراهم کرد. انجمن‌های علمی، تشکل‌های سیاسی، کانون‌ها، سمن‌ها و هیئت‌های مذهبی برای پر کردن این زمان فراغت، مهارت‌آموزی و کسب تجربه به وجود آمده‌اند. وی افزود: انجمن‌های علمی باید موردتوجه سیاست‌گذاران و مدیران دانشگاهی باشند، چرا که از طریق انجمن‌های علمی یک اجتماع نخبگانی شکل می‌گیرد و مجموعه‌ای از استعدادها کنار هم قرار می‌گیرند که در نتیجۀ این کنار هم قرار گرفتن استعدادها، روحیۀ کار تیمی ارتقا پیدا می‌کند. در انجمن‌های علمی بحث هم‌افزایی و سخاوت علمی و مهارت‌محور کردن آموزش معنا پیدا می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انجمن‌های علمی محل مناسبی برای فعالیت‌های فوق برنامه هستند و نوآوری‌هایی از جمله نشریات دارند. انجمن‌های علمی بسته به میزان خلاقیت و حمایت رئیس دانشکده و مدیر گروه، می‌توانند کارهای ویژه‌ای انجام دهند. دکتر زلفی‌گل درخصوص تجربیات دوران شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: نباید تجربیات دوران کرونا را فراموش کنیم. این تجربیات بسیار ارزشمند هستند. وی افزود: انجمن‌های علمی ظرفیت بالایی برای برگزاری رویدادها، مسابقات منطقه‌ای و ملی و ارتقای دانش و تجربه دارند. انجمن‌های علمی جایگاه ویژه‌ای برای وزارت علوم دارند و هر دانشگاهی که از این انجمن‌ها حمایت کند، جایگاه خود را بالا می‌برد. دکتر محمدعلی زلفی‌گل با طرح سوالاتی به سخنان خود خاتمه داد و گفت: ما برای اینکه آموزش‌های دانشگاهی را به ویژه در دوران کارشناسی مهارت‌محورتر کنیم، باید چه کاری انجام دهیم؟ آیا صنایع به راحتی می‌توانند دانشجویان را بپذیرند و امکاناتی در اختیارشان قرار دهند؟ انجمن‌های علمی می‌توانند دربارۀ این قضیه بحث کنند و با استفاده از مطالعات تطبیقی و مطالعۀ تجربیات دیگران، راهکارهایی ارائه دهند.

در ادامه افتتاحیه؛ مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: از سال 1378 انجمن‌های علمی دانشجویی به طور رسمی شکل گرفتند و هم‌اکنون 10هزار و 280 انجمن علمی و 40 اتحادیه در رشته‌های مختلفی در کشور وجود دارد. انجمن‌های علمی خدمات مختلفی از جمله ایجاد شور و اشتیاق در فضای دانشگاهی، ارتقای سطح همکاری استاد و دانشجو، انتشار نشریات، برگزاری اردوها، کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها، المپیادهای دانشجویی، تاسیس اتحادیه‌ها و کمک به رونق تشکل‌ها ارائه می‌دهند. وی ادامه داد: نیاز است همۀ انجمن‌ها همگام با هم رشد کنند و به حل مشکلات جامعه و صنعت بپردازند و پاسخگو باشند. بهترین جا برای حلقۀ وصل دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری، انجمن علمی است. از این طریق دانشجویان با نحوۀ تشکیل شرکت دانش بنیان و حضور در جامعه آشنا می‌شوند. دکتر مهدی بادپا تصریح کرد: با توسعۀ تحصیلات تکمیلی در کشور، تعداد دانشجوهای کارشناسی و میزان فعالیت‌های داوطلبانه کم شده است. همچنین شیوع بیماری کرونا به بافت فرهنگی کشور و دانشگاه‌ها ضربه زد.

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم بر لزوم انسان‌محور شدن دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: ما در وزارت علوم نیاز به تحول نگاه و اصلاح دیدگاه داریم. وزارت علوم دستاوردمحور است و دانشجو را با دستاوردهایش می‌سنجد، در حالی که دانشجو انسان است و ما با سرمایۀ انسانی سروکار داریم. دکتر لطفی نقش انجمن علمی را در پرورش دانشجویان موثر دانست و ادامه داد: به تازگی این تحول نگاه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شده است و هدف ما در دانشگاه، پرورش انسان ارزش‌آفرین است. باید این نقش را به رسمیت بشناسیم و در راستای تربیت دانشجو به طور جدی کار کنیم.

در پایان این مراسم، نمایشگاه فرصت‌های شغلی با حضور وزیر علوم افتتاح شد. در این نمایشگاه که با حضور شرکت‌ها و صنایع دانش‌بنیان و خلاق خراسان رضوی برگزار شده است، دستاوردها و فرصت‌های شغلی ارائه شده‌اند.

شایان ذکر است که نخستین رویداد ملی پویش و دوازدهمین جشنوارۀ دانشگاهی حرکت از ۲۵ بهمن آغاز شده است و تا ۲۷ بهمن ادامه دارد. برگزاری نشست‌های کاربردی و کارگاه‌های آموزشی در حوزۀ کارآفرینی و توان‌افزایی دانشجویان، هم‌اندیشی با نهاد‌های سیاست‌گذار کشوری در حوزۀ علم و فناوری و نشست‌های تخصصی مجامع دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله سایر برنامه‌های این رویداد ملی به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد است.

گفتنی است آیین اختتامیه دوازدهمین جشنوارۀ دانشجویی حرکت در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه برگزار می‌شود و از فعالان دانشجویی و انجمن‌های علمی برگزیده قدردانی خواهد شد.

 op pooyesh 1401 3

op pooyesh 1401 5

op pooyesh 1401 6

op pooyesh 1401 7

op pooyesh 1401 8

 

خبرنگاران: یگانه تقی زاده_ زکیه سلیمی

عکاسان: غزاله عرفانیان، علی قادی پاشا، مصطفی مهدوی 

 

نوشتن دیدگاه

ارسال