Cp DSC 0040

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، جلسه هم‌انديشي رییس دانشگاه فردوسی مشهد با فعالان فرهنگی و دانشجویی به منظور بررسي مسائل و چالش‌هاي فرهنگي در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ در سالن شورا سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در این جلسه اظهار کرد: گزارش‌های امروز از فعالیت‌های دانشجویی با وضعیت اعتبارات فعلی بسیار خوشحال‌کننده بود و ما را امیدوار به این کرد که می‌توان با دانشجویان اتفاقات خوبی را رقم زد.
وی ادامه داد: با اینکه یک‌‌سری محدودیت‌هایی در بودجه بخش فرهنگی وجود دارد، اما هر هزینه‌ای که ابتدای سال در نظر گرفته می‌شود، باید پرداخت شود و شفافیت پرداخت‌ها حتماً مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخی از این فعالیت‌ها تکلیف و مأموریتی است که از سمت وزارتخانه تعیین و اینجا اجرا می‌شود. می‌توان برخی فعالیت‌ها را با هماهنگی بخش‌های موجود در دانشگاه انجام داد که در این صورت، هم این بخش‌ها می‌توانند از کمک و تجربۀ دانشجویان استفاده کنند و هم شما می‌توانید از منابع آن‌ها استفاده کنید و به سمت هم‌افزایی برویم.

Cp DSC 0296


وی افزود: با شناسایی مهارت‌هایی که امروزه روی آن‌ها تأکید می‌شود، می‌توان برخی دوره های توانمند سازی را مشترک برگزار کرد و سپس با ادامۀ این چرخه آموزشی، بهره‌برداری بهتری از آن صورت گیرد.
دکتر ضابط درخصوص اشتغال‌آفرینی برای دانشجویان تصریح کرد: همین بستر فعلی که در اختیار شماست، تمرینی در جهت کسب مهارت است. برای بحث اشتغال‌آفرینی نیز می‌توان با پارک و صنعت وارد کار شد.
وی خاطرنشان کرد: برخی قوانین ما هدف‌گذاری کرده‌اند، اما ممکن است قابلیت اجرا نداشته باشند؛ مانند حضور مجازی مادران دارای فرزند در آزمایشگاه‌ها و کلاس‌ها که اجرای آن ممکن نیست.
در ادامه دکتر ابوالفضل غفاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن تشکر از حضور و ارائۀ گزارش فعالیت دانشجویان گفت: با اینکه در جریان مقدار زیادی از فعالیت‌های شما هستم، اما شنیدن دقیق‌تر آن‌ها در این جلسه برای بنده جالب و امیدبخش بود.
وی ادامه داد: اطلاع نداشتن تمامی افراد از برنامه‌‌های مجموعه‌های دیگر باعث شده است برای جبران این ضعف، به سراغ راه‌هایی مانند طراحی اپلیکیشن «دانشگاه من» برویم. و لازم است از منظر رسانه‌ای بر روی انعکاس برنامه‌ها به صورت جامع تأکید شود تا بتوانیم همۀ این برنامه‌ها را به اطلاع تمامی افراد برسانیم.
دکتر غفاری اظهار کرد: حضور استادان در برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، مذهبی و... کافی نیست. با اینکه به وسیلۀ ارتباط با اساتید آن‌ها را به شرکت در فعالیت‌های فرهنگی دعوت می‌کنیم، اما شما فعالان نیز استادان را درگیر کنید.
وی افزود: از دیگر مسائل حائز اهمیت، معرفی زن مسلمان آن‌طور که باید باشد است؛ نه آن‌طور که جامعۀ جهانی نشان می‌دهد. چرا که آن تصویر تقریباً بی‌ریشه است و اهمیت دارد که شما هم روی مفهوم و معرفی زن مسلمان کار کنید. و در حوزۀ وطن و تعلق خاطر به آن هم نیاز به شکل‌گیری یک کانون احساس می‌شود یا می‌توان به شکل‌های دیگر این مفهوم را مدنظر قرار داد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اخلاق در بسیاری از فعالیت‌های شما دیده شده و بهتر است در دیگر برنامه‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد. و در خصوص بحث آزاداندیشی و بیان نظرات در دانشگاه که از جمله مسائل مهمی است که باید آن را دنبال کنید، اما به شکلی که آسیب‌زننده و توهین‌آمیز نباشد و به دغدغه‌ها پاسخ داده شود.

Cp DSC 0287


در این نشست، نمایندگان مجموعه های دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به ارائۀ گزارش کار و بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند.
مسئول روابط عمومی بسیج دانشجویی اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های اختتامیۀ راهیان نور، بزرگداشت شهدای دانشگاه و همچنین امید فردوسی 3 با حضور کارآفرینان استان و دانشجویان دغدغه‌مند از جمله برنامه‌های آیندۀ بسیج دانشجویی هستند.
وی تصریح کرد: از مسئولین برای پاسخگویی در دانشگاه به ویژه با حضور دانشجویان تشکیلاتی و دغدغه‌مند دعوت می‌کنیم. برگزاری دوره‌های توانمندسازی، آموزشی و تشکیلاتی نیز از جمله برنامه‌های پیش رو هستند.
نمایندۀ واحد خواهران بسیج دانشجویی گفت: قصد داریم برنامه‌های مربوط به کارآفرینی و اشتغال را که دغدغۀ دانشجویان دختر است برگزار کنیم و برنامه‌هایی در زمینۀ سلامت، حقوق زنان، تفریح، معرفی الگو و مشاورۀ بانوان را نیز در پیش داریم.

Cp DSC 0057


نمایندۀ کانون‌های فرهنگی دانشگاه بیان کرد: سه برنامۀ میلاد امام رضا(ع)، روز دختر و اجرای تئاتر در دست برگزاری هستند و از برنامه‌های گذشته بازخورد مثبت گرفته‌ایم.
وی افزود: برای پرداخت جوایز و بودجۀ مراسم‌ها با مشکل مالی روبه‌رو هستیم. یکی از چالش‌های مهم ما، تهیۀ تجهیزات مناسب برای استدیوی تازه تأسیس مجتمع کانون‌ها است.
دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد اذعان کرد: قصد داریم نمایشگاه فرصت‌های شغلی را به صورت ادواری داشته باشیم و برای توانمندسازی شغلی دانشجویان گام برداریم. طرح بعدی، مناسب‌سازی دانشکده‌ها برای دانشجویان دارای مشکلات جسمی و حرکتی است که توسط انجمن‌های علمی معماری، مددکاری و مکانیک انجام می‌شود.
وی ادامه داد: محدودیت‌های مالی قابل درک هستند، اما افرادی وجود دارند که به وظیفۀ خود عمل نکرده و در روند پرداخت مالی اختلال ایجاد می‌کنند؛ در حالی که همۀ مجوزها گرفته شده است. اختصاص دادن راهروی تشکل‌ها به اتاق اساتید در دانشکدۀ مهندسی، تشکل‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است و فضای جدیدی که پیشنهاد داده‌اند، اصلاً مناسب حریم و فعالیت دانشجو نیست.

Cp DSC 0089


نمایندۀ نشریات دانشجویی تصریح کرد: به دلیل تأمین نشدن اعتبار، دو دوره جشنوارۀ نشریات دانشگاه برگزار نشده است. در حالی که تمام مراحل گذرانده شده‌اند و اگر بودجه دریافت کنیم، از فردا می‌توانیم روند برگزاری جشنواره را ادامه دهیم.
وی ادامه داد: در تاریخ 16 آذرماه 1401 جلسه‌ای برای روند مالی داشتیم، اما این روندها همچنان مشکل دارند. در صورتی که یک نشریه به دلیل نداشتن بودجه منتشر نشود، برای انتشار شماره های بعدی دچار مشکل می‌شود، اخطار دریافت می‌کند و نمی‌تواند در جشنواره‌های نشریات شرکت کند.

Cp DSC 0136


نمایندۀ انجمن اسلامی دانشجویان گفت: قصد داریم در آینده برنامه‌های متنوعی را از جمله آموزش کارهای تشکیلاتی، نشریات و نشست‌های اقتصادی و علمی برگزار کنیم. هم‌اکنون نیز جلسات درون تشکیلاتی، کارگاه مشاوره تحصیلی و بحث سیاسی در حال برگزاری هستند.
وی افزود: جابه‌جایی فیزیکی دفتر انجمن اسلامی، دشواری فرایند اخذ مجوز اجرای برنامه‌ها، جلسات دیرهنگام شورای معین و مسائل مالی، موجب عقب افتادن برگزاری برنامه‌ها می‌شوند.
نمایندۀ سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در این نشست اظهار کرد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی موفق شده است طرح‌های موفقی را در زمینۀ تهیۀ بسته‌های معیشتی، اشتغال بانوان، تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و اردوی جهادی برگزار کند.
وی ادامه داد: بهبود فضای فیزیکی دفاتر جهاد در دانشکده‌ها و به‌روزرسانی سامانه‌های نشریات دانشگاه برای فراهم شدن امکان آپلود نشریات صوتی از جمله مطالبات این سازمان هستند.
نمایندۀ جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی، اردوهای تفریحی و اکران فیلم در جهت مسئله‌شناسی و نیازسنجی دانشجویان از جمله برنامه‌های برگزارشده توسط جامعه اسلامی دانشجویان بوده است.
وی ادامه داد: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و طرح آزادسازی زندانیان از سایر برنامه‌های ما هستند. در آینده نیز قصد داریم یک برنامۀ سه‌روزه مرتبط با راه‌اندازی کسب‌وکار برگزار کنیم.
دبیر باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در باشگاه خبرنگاران پنج کارگروه اصلی داریم که برای پوشش خبری برنامه‌های مجموعه‌های دانشجویی تلاش می‌کنند. لازم است باشگاه در سطوح بالاتر دانشگاهی و ملی نیز به رسمیت شناخته شود.
وی خاطرنشان کرد: در مسائل مالی نیز با مشکلاتی روبرو هستیم که امکان تهیه تجهیزات را به ما نمی دهد. و درصورتی که خبرنگاران و عکاسان برای پوشش خبری برنامه‌ها از وسایل شخصی خود استفاده می‌کنند و کمکی برای خرید تجهیزات لازم نمی‌شود، در حالی که در خبرنگاران ما ظرفیت لازم برای همکاری‌های گسترده‌تر وجود دارد.

Cp DSC 0211


نمایندۀ هیئت دانشجویی دانشگاه گفت: برگزاری مراسم‌های ویژه ماه رمضان، محرم، صفر، غدیر و فاطمیه و همچنین هماهنگی سرویس‌های تشرف به حرم از برنامه‌های برگزارشده توسط هیئت دانشجویی است که فضای معنوی به دانشگاه بخشیده است.
وی تصریح کرد: صحیفه‌خوانی، نهج‌البلاغه‌خوانی، اردوهای جهادی، تهیه بسته‌های معیشتی، همکاری با شهرداری برای موکب‌ها و فضاسازی دانشگاه برای مناسبت‌های مذهبی از سایر برنامه‌های هیئت دانشجویی هستند. همچنین در آینده برنامه‌های کتاب‌خوانی و انتشار نشریه را خواهیم داشت.

 

Cp DSC 0227

 

خبرنگاران باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: زهرا باغبان و یگانه تقی‌زاده

عکاس: علی قادی پاشا

 

نوشتن دیدگاه

ارسال