IMG 20230903 121829 235

سیده فاطمه بنی‌هاشمی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مسابقات قرآن و عترت در سه مرحلۀ دانشگاهی، سراسری و ملی برگزار می شود. در مرحلۀ دانشگاهی شرکت‌کنندگان دانشگاه، در مرحلۀ سراسری نمایندگان دانشگاه‌های تابع وزارت علوم و در مرحلۀ ملی برگزیدگان ۸ بخش (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علوم و معارف) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
وی ادامه داد: در هر مرحله، ۴۰ سوال تستی و در مرحلۀ سراسری و ملی تعدادی سؤال تشریحی نیز داده می‌شود تا بر اساس آن‌ها رتبه‌ها را تعیین کنند.
این دانشجوی قرآنی دانشگاه فردوسی مشهد دربارۀ چگونگی آماده شدن برای مسابقه اظهار کرد: با شروع بازۀ ثبت‌نام از طریق اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی دانشگاه و پرتال دانشجویی، اقدام به ثبت‌نام در رشتۀ ترجمه و تفسیر قرآن کریم کردم. در اولین مرحله شروع به حفظ سوره‌های مدنظر کردم و سپس به خواندن تفسیر این آیات پرداختم و به لطف خدا حائز رتبه شدم.
بنی‌هاشمی دربارۀ علت انتخاب این رشته گفت: به دلیل معارف بسیار قرآن کریم، فقدان آگاهی کامل انسان و فاصلۀ زیاد از زمان نزول قرآن، امکان درک محتوای عمیق آیات تنها با معنی امکان‌پذیر نیست، بلکه به وسیلۀ تفسیر قرآن می‌توان تا حدی به درک معانی بلند این کتاب آسمانی دست یافت.
وی افزود: در مسابقات دانش‌آموزی با رشتۀ احکام شروع به شرکت در مسابقات کردم، اما سپس وارد رشتۀ تفسیر قرآن شدم و هم‌اکنون نیز این رشته را ادامه می‌دهم. در کلاس‌های ترتیل، حفظ و تدبر در قرآن نیز شرکت کرده‌ام و مدارکی نیز دارم، اما برای مسابقات به رشته‌های معارفی می‌پردازم.
بنی‌هاشمی یکی از خاطرات مسابقات را این‌گونه بیان کرد: یکی از اساتید، سؤالاتی دربارۀ مسئلۀ حجاب از من پرسیدند که توسط دانشجویان مطرح شده بود. با توجه به اینکه سورۀ احزاب حاوی نکات مهمی از جمله همین موضوع است، توانستم به وسیلۀ آیات، روایات و تفاسیری که در این زمینه مطالعه کرده بودم، به ایشان پاسخ دهم.
وی مطالعۀ روزانۀ متن، ترجمه و تفسیر قرآن را از ثمرات مسابقات قرآنی دانست و افزود: این امر در نهایت سبب رستگاری در دنیا و آخرت شده و باعث آرامش و بهره‌مندی از رحمت الهی، دوری و ترک گناهان و افزایش بصیرت و آگاهی انسان دربارۀ مسائل روزمره می‌شود‌.
فاطمه بنی‌هاشمی دربارۀ چگونگی رونق بیشتر مسابقات قرآنی بیان کرد: مسابقات قرآنی دانشجویی در ۹ بخش و 40 رشته برگزار می‌شود که به وسیلۀ اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بیشتر می‌توان تعداد شرکت‌کنندگان را افزایش داد. علاوه بر آن فضاسازی، حمایت و پشتیبانی از فعالان قرآنی و برگزاری جلسات و اردوهای فرهنگی همچون طرح ولایت و طرح حامیم نیز عواملی برای رونق این موضوع است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: نازنین جلایری
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

نوشتن دیدگاه

ارسال