photo 2023 10 22 09 51 42

 مراسم آیین آغاز معنوی سال تحصیلی جدید ویژه دانشجویان نوورود با عنوان «میثاق مهر» و با شعار «مهر رضوی، تعالی علمی» امروز پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح با حضور دکتر کلانتری، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد، دکتر ضابط، رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد  و برخی از مدیران، اساتید و کارشناسان دانشگاه‌ها و جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های فردوسی مشهد، حکیم سبزواری، صنعتی شریف، علم و صنعت، خوارزمی و علوم پزشکی تهران، در رواق دارالمرحمه مضجع شریف رضوی، برگزار گردید.

این مراسم پس از استقبال از دانشجویان هنگام ورود در درب باب الجواد، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید قرآن و صلوات خاصه حضرت رضا (ع) آغاز گردید.
در ابتدا رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن خیر مقدم و تبریک سال تحصیلی جدید، سخنان خود را با حدیث نبوی«رَحِمَ اللهُ امرَأً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه» «رحمت خدا بر آن کسی که کاری را انجام بدهد، آن کار را متقن انجام بدهد» آغاز و با توضیح معنای اتقان، استحکام و استواری در عمل را خصیصه لازم دانشجو در راستای اهداف علمی، فرهنگی و اجتماعی دانست. دکتر ضابط سخنان خود را با اشاره به زیارت خاصه حضرت امام رضا(ع) و توضیحاتی در مورد اهمیت جایگاه و مقام ولایت ادامه و در پایان برای دانشجویان در سال تحصیلی آرزوی موفقیت نمود.
گروه تواشیح با دو اجرا در رسای امام هشتم (ع) و سالار شهیدان(ع) ادامه بخش این مراسم بود. نکته جالب توجه، ترکیب این گروه بود که شامل اساتید، کارمندان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و روحانیون بود.
دکتر کلانتری سخنران بعدی این مراسم بود. وی در سخنان خود با اشاره به ویژگی ها و ابعاد مختلف چند بعدی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی زیست دانشجویی، توجه به این ابعاد مختلف را حائز اهمیت جدی در شکل گیری هویت دانشجو دانست. معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطر شکل گیری هویت های کاذب را در جهانی که در آن مصرف گرایی تشویق و ترویج می شود را مهم دانسته و نسبت به مواظبت دانشجویان در این زمینه هشدار داد. وی همچنین با اشاره به اعمال ددمنشانه رژیم غاصب صهیونسیتی به خصوص رفتار وقیحانه و ضد بشری اخیر آنها در حمله به بیمارستان، اولین گروه معترض در کشور را دانشجویان دانست و این اتفاق را نشانگر فطرت پاک و ویژگی مسئولیت پذیری، عدالت طلبی و  حقیقت جویی دانشجو دانست که لازم است در جهت تثبیت و تعمیق این ارزشهای انسانی و الهی، هم از سوی دانشجویان و هم مسیولین امر تلاش های جدی صورت گیرد.
دکتر کلانتری ویژگی دیگر دوران دانشجویی را وجود اوقات فراغت دانست که در صورت استفاده صحیح می تواند به ظرفیتی برای فعالیت های جمعی در زمینه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در قالب انواع کانون ها و تشکل به منظور ایفای مسیولیت های اجتماعی تبدیل شود و در غیر این صورت می تواند کانون خطرهایی جدی در شکل گیری هویت دانشجویان گردد که لازم است دانشجویان به این مساله توجه نمایند.
در ادامه برنامه، بیانیه دانشجویان در محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونسیتی قرائت شد. در این بیانیه ضمن محکوم کردن اعمال نژادپرستانه و غیرانسانی این رژیم در کشتار مردم ستمدیده فلسطین، از دولت های اسلامی و عربی خواسته شده تا با اتحاد خود در برابر این رژیم جنایتکار و حامیان آن تا پیروزی کامل و شکست دشمن صهیونیستی بایستند. این بیانیه با شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل دانشجویان پایان یافت.
پس از قرائت بیانیه، ذاکر اهل بیت حاج علی ملائکه به مدیحه سرایی در رسای ائمه اطهار پرداخت.
حجت الاسلام رستمی سخنران بعدی مراسم بود که با ذکر حدیث پیامبر اکرم در باب نماز و تشبیه آن به حمامی که یک انسان پنج بار خود را در آن شستشو می دهد اهمیت این واجب الهی را برای تزکیه و رشد و تعالی دانشجویان یادآور شد‌‌. وی با اشاره به فرازهایی از اذن دخول که در آن امام (ع) را حاضر و شنوای صدا می خوانیم که سلام ما را پاسخ می دهند، توجه به فرصت حضور در محضر امام معصوم و نهایت استفاده از آن را مهم خواند.
پس از سخرانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشجویان میثاق نامه دانشجویی را به صورت هماهنگ قرایت نمودند.
در پایان آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس به ایراد سخنرانی پرداخت. وی آغاز ورود به دانشگاه را نقطه آغاز استقلال شخصی دانشجو دانست که بایستی دانشجو با اعتماد به خود و تلاش کوشش در جهت اهداف خود طی نمیاد.

وی اظهار داشت درحالی که استعدادهای درونی انسان بایستی اهداف مختلفی در ابعاد رشد معنوی، رشد اجتماعی و سیاسی، رشد علمی را برای او ترسیم نماید و در جهت این اهداف حرکت نماید، لذا دانشجو را نباید تنها اسیر معیشت دانست. بنابراین دانشگاه بایستی نقطه شروع برای رشد همه ابعاد انسانی دانشجویان باشد. در غیر این صورت کسی که تمام اهتمامش امور روزمره دنیا و زندگی مادی باشد، انسان نیست و به فرمایش امام علی (ع) همانند گوسفندی است که هدفش علف است.

امام جمعه مشهد با اشاره به تغییرات سریع و تحولات جامعه و جهان، آغاز تاثیرات این تحولات بر یک فرد را نیز همین دوران دانشجویی دانست که طی آن به لحاظ شرایط سنی، به خاطر استقلالی که کسب می کند می تواند با تصمیمات خود برای خود، با این تغییرات و زندگی در دنیای متفاوتی خود را آماده کند. عدم آمادگی برای تطبیق با این تحولات می تواند منجر به عقب‌ماندگی گردد که باید از همین امروز به آن توجه کرد.
آیت الله علم الهدی با اشاره به تلاش های دشمنان در جهت از بین بردن حاکمیت دین در جامعه و شکست آنها در این هدف خود در سالیان پس از انقلاب، آینده جامعه ایرانی را واجد ویژگی های دینی و انقلابی دانسته که بایستی برای زندگی در چنین آینده‌ای خود را آماده نمود. وی اظهار داشت در چنین جامعه ای مهر شکست بر پیشانی فردی خواهد نشست که بخواهد زندگی‌ای فارغ از دین و با افکار سکولار داشته باشد.

photo 2023 10 22 09 27 17

photo 2023 10 22 09 51 40

photo 2023 10 19 14 51 36

photo 2023 10 22 09 51 43

 

 

نوشتن دیدگاه

ارسال