photo 2023 11 18 19 36 35

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، دورهمی فردوسی‌های فعلاً مجرد به همت دفتر فعالیت‌های خانواده‌محور دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ 22 آبان‌ماه 1402 برگزار شد.
دکتر سکینه سلطانی، عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی و رئیس پلی‌کلینیک دانشگاه فردوسی مشهد، در این دورهمی اظهار کرد: طبق یک نظریه‌‌ از روان‌شناس غربی، آلفرد آدلر، ما در زندگی پنج تکلیف مهم داریم که مهم‌ترین آن ازدواج است و در این امر باید دقت زیاد و مطالعات گسترده‌ای صورت گیرد.
وی ادامه داد: تحقیقات اخیر نشان داده است که ازدواج‌های دانشجویان از موفق‌ترین ازدواج‌ها به‌شمار می‌رود. مسئلۀ ازدواج دست‌یابی به شناختی از خود است و اینکه بدانیم از ازدواج چه می‌خواهیم، باعث می‌شود با آگاهی کامل‌تری به سوی شناخت طرف مقابل گام برداریم.
سپس مهدی مافی‌نژاد، کارشناس و مدرس خانواده و ازدواج جوانان، دربارۀ شناخت پیش از ازدواج گفت: برای انواع رابطه می‌توان سه نوع رابطه به قصد دوستی، رابطۀ just friend و رابطه به قصد ازدواج را در نظر گرفت. خطرناک‌ترین نوع رابطه از دید روان‌شناسانه، رابطۀ نوع دوم است.
وی ادامه داد: ازدواج پیوند دو نفر نیست، بلکه پیوند دو خانواده است و اگر کسی در مقولۀ ازدواج این نکته را نادیده بگیرد، در ابتدا باید به حل تعارضات خانوادگی خود بپردازد و بعد از آن وارد مراحل دیگر ازدواج شود. با دختر یا پسری که با خانواده‌اش متفاوت است، با احتیاط ازدواج کنید؛ زیرا زمانی که دختر یا پسر جوانی نتواند خانواده‌اش را با خود همراه کند، زمانی که به مشکل بخورد، این مشکل در زندگی مشترک نیز نمود پیدا می‌کند. خانواده یک عقبۀ شخصیتی است.
مافی‌نژاد خاطرنشان کرد: از لحاظ شرعی، اولین مکانی که هر دو طرف جایز هستند یکدیگر را ببینند، در جلسۀ خواستگاری است و همچنین در این مراسم، خانواده‌ها نیز آشنایی بیشتری نسبت به هم پیدا می‌کنند. در خواستگاری، هر شخص باید ملاک‌های خود را تعیین کند و قبل از ازدواج به استقلال فکری برسد و احساس تمایزیافتگی از خانواده را در درونش بپذیرد. نداشتن استقلال فکری و داشتن تفکر وابسته، نگرانی خانواده‌ها را به همراه دارد و باعث نمایان شدن دخالت‌های خانوادگی می‌شود.
وی افزود: در فرایند خواستگاری، جرئت‌مند و محترمانه رفتار کنید؛ به‌گونه‌ای که عزت نفس دو طرف حفظ شود. پایه و اساس ازدواج تناسب است و فردی که به خواستگاری می‌رود، باید تناسب فرهنگی خانواده‌ها را نیز در نظر بگیرد.
این کارشناس خانواده عنوان کرد: در رابطه قطعاً جاذبه هست، بنابراین شناخت منتفی می‌شود؛ زیرا جاذبه مانع شناخت است و فرد، خود واقعی‌اش را نشان نمی‌دهد. اگر این رابطه منجر به ازدواج شود، ممکن است شکست عاطفی یکی از طرفین را به همراه داشته باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که آقایان بیشتر دچار این شکست می‌شوند، زیرا برون‌ریزی احساسات و هیجان‌های آن‌ها به نسبت خانم‌ها کمتر است و دچار بیماری‌هایی مانند افسردگی می‌شوند.
مهدی مافی‌نژاد در خصوص شکوه ازدواج اظهار کرد: وقتی فردی هیچ رابطه‌ای قبل از ازدواج خود ندارد، با ازدواج وارد مرحلۀ جدیدی از زندگی می‌شود و انگیزه و اشتیاق فراوانی را تجربه می‌کند.

خبرنگاران باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: اکرم هادی‌نیا و مرجان تمدنی‌نژاد
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

عکاس: محمد امین نوری

photo 2023 11 18 19 36 30

photo 2023 11 18 19 36 26

photo 2023 11 18 19 36 22

photo 2023 11 18 19 36 43

photo 2023 11 18 19 36 51

نوشتن دیدگاه

ارسال