33

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، دومین دورهمی فردوسی‌های مجرد به همت دفتر فعالیت‌های فرهنگی خانواده‌محور در تاریخ 29 آبان‌ماه 1402 در دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی برگزار شد.
مهدی مافی‌نژاد، کارشناس و مدرس خانواده و ازدواج جوانان، در این دورهمی اظهار کرد: اگر رابطۀ پیش از ازدواج به ازدواج منجر شود، پیامدهایی از جمله بدبینی، از بین رفتن شکوه ازدواج و خدشه‌دار شدن حمایت خانواده را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: دعای پدر و مادر در عرصۀ زندگی بسیار مهم است. اگر پدر و مادر راضی باشند و خود شما هم راضی بودید، ازدواج خوبی خواهید داشت. البته به شرط اینکه شرایط انتخاب و شناخت را داشته باشید. ازدواج بدون حمایت پدر و مادر آسیب‌پذیر است.
این کارشناس خانواده و ازدواج خاطرنشان کرد: بهترین نوع شناخت قبل از ازدواج این است که ابتدا خودمان را بشناسیم و سپس نیازها، اهداف و ابعاد شخصیتی‌مان را رصد کنیم. ما یک بعد ظاهری داریم که همه می‌بینند، یک بعد باطنی که دیگران نمی‌بینند، یک بعد پنهان که دیگران می‌بینند ولی خودمان نمی‌بینیم و یک بعد ناشناخته که برای شناخت آن باید به روان‌شناس مراجعه کنیم.
وی افزود: پیش از ازدواج باید از پنج گروه تحقیق کنید. این گروه‌ها شامل خانوادۀ درجه‌یک، فامیل، دوستان، همسایه‌ها و گروه اجتماعی درگیر می‌شوند. یکی دیگر از راه‌های شناخت، ارتباط فرد با خانواده‌اش است.
سپس راضیه حافظ، مشاور تحصیلی و تربیتی، عنوان کرد: دوست داشتن و دوست داشته شدن بسیار خوب است و از نیازهای انسان محسوب می‌شود. نیاز به ارتباط وجود دارد، ولی اینکه ادامه‌اش به کجا می‌رسد هم مهم است.
وی ادامه داد: رابطه‌ای که آیندۀ آن نامعلوم باشد، آسیب‌زا است؛ چون قسمت میل و صمیمیت پررنگ است ولی عشق یا تعهد ندارد.
این مشاور تحصیلی و تربیتی خاطرنشان کرد: تحقیقاتی که در کشورهای غربی انجام شده است، نشان می‌دهد زمانی که از طریق رابطۀ عاشقانه و بدون شناخت و آگاهی و تعهد وارد ازدواج می‌شویم، احساس کسالت و ملال و خستگی زودتر بینمان اتفاق می‌افتد. ما با انتظاراتمان وارد رابطه می‌شویم و زمانی که پس از ازدواج به این انتظارات دست نمی‌یابیم، فانتزی‌ها از بین می‌روند.
وی افزود: اگر شناخت و تعهد و انتخاب درست نباشد و فقط براساس فیزیولوژی و عشق انتخاب کنیم، زمانی که جذابیت‌هایمان کم‌رنگ شود، دیگر چیزی برای حفظ رابطه نداریم. تحقیقات نشان می‌دهند که این حالت به خیانت منجر می‌شود و خیانت فقط خیانت جنسی نیست. همین که فرد دارد زندگی می‌کند ولی فکرش در جای دیگر است یا از شرایط راضی نیست، این هم خیانت محسوب می‌شود.
راضیه حافظ بیان کرد: در ابتدای رابطۀ عاشقانه به قدری گرما وجود دارد که انگار شما مادۀ مخدر استفاده کرده‌اید، چون با ترشح هورمون دوپامین ارتباط دارد. منتهی این عشق زمان دارد و زمان شکلش را عوض می‌کند؛ مثلاً میل افراد فروکش می‌کند.
وی بر اهمیت زمان مناسب برای رابطۀ عاشقانه تأکید کرد و گفت: اگر عشق در زمان مناسب اتفاق بیفتد، به سمت تعهد پیش می‌رویم و شناخت ایجاد می‌شود. اگر دیدید تا حدی یکدیگر را می‌شناسید و می‌خواهید ازدواج کنید، خانواده‌ها را در جریان بگذارید و فرایند شناخت را تحت نظارت خانواده ادامه دهید.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: محمدرضا مهدی‌زاده
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

11

22

44

55

66

77

نوشتن دیدگاه

ارسال