کارآفرین جوان برتر کشور گفت: برای راه‌اندازی یک کسب و کار، چهار اولویت و سه شاهراه وجود دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، پنجمین و ششمین جلسه از سلسله جلسات « چگونه یک فارغ‌التحصیل بیکار نباشیم» به همت انجمن علمی مهندسی مکانیک در تاریخ 12 و 13 آذرماه 1399 برگزار شد.

سجاد پورکیان درباره اولویت‌های راه‌اندازی کسب و کار اظهار کرد: برای راه‌اندازی یک کسب و کار عوامل مختلفی مانند ایده، سرمایه، تیم خوب، پشتکار ، بازاریابی و مانند اینها نیاز است. چهار اولویت اصلی برای راه‌اندازی یک کسب و کار وجود دارد.
وی ادامه داد: نخستین و مهم‌ترین اولویت، زمان ارائه ایده، خدمت یا محصول است. مثلا اگر با یک تیم خوب و سرمایه کافی یک تاکسی اینترنتی در مشهد یا تهران ایجاد کنیم، موفق نمی‌شویم؛ زیرا اکنون زمان ارائه این خدمات گذشته است.

مدیر عملیات چینو مارکت تصریح کرد: دومین اولویت تیم خوب است. تیم خوب می‌تواند یک ایده ضعیف را تبدیل به یک ایده قوی کند. سومین اولویت ایده است. یک ایده خوب می‌تواند سرمایه را جذب کند.  و چهارمین اولویت، سرمایه است. برای کسب و کارهای صنعتی داشتن سرمایه لازم است و نمی‌توان بدون سرمایه یک کارخانه راه‌اندازی کرد.
پورکیان درخصوص ویژگی‌های اعضای یک تیم کسب و کاری بیان کرد: افرادی باید در تیم باشند که علاوه بر تخصص، تعهد نیز داشته باشند. مهارت‌های اعضای  تیم باید مکمل هم باشد و اعضا درک متقابل داشته باشند.
وی‌ درباره نیازسنجی تاکید کرد: نخستین قدم برای ورود به فضای کسب و کار، شناسایی نیازها است. در کوچیک‌ترین اتفاقات روزمره می‌توان مسئله و نیاز پیدا کرد و ارتباط دادن این مسائل می‌تواند باعث ایجاد ایده شود. این همان خلاقیت است.
هم بنیان‌گذار شتاب‌دهنده کسب و کار فردوسی ادامه داد: خلاقیت، حلقه مفقوده یک کسب و کار است. خلاقیت منحصر به افراد خاص نیست و مفهومی اکتسابی است که با تمرین افزایش می‌یابد. برای افزایش خلاقیت باید از زوایای مختلف به قضایا نگاه کنیم، بارش فکری داشته باشیم، بازی‌های خلاقانه انجام دهیم و مسائل مختلف را به هم ربط بدهیم.
پورکیان خاطر نشان کرد: برای ارائه ایده کسب و کار باید آن را از زاویه مشتری و جامعه هدف آن نگاه کرد. تحقیقات بازار یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی کسب و کار است که باعث می‌شود بتوانیم ایده خود را از نگاه جامعه هدف ارزیابی کنیم.
این کارآفرین تاکید کرد: به طور کلی برای راه‌اندازی کسب و کار سه شاهراه اصلی وجود دارد. شاهراه اول توجه به فناوری، دوم آگاهی از روندهای بازار و سوم تقلید از ایده‌های موجود است.

پورکیان درخصوص مراکز رشد و شتاب‌دهنده گفت: ما همیشه با دو واژه در حوزه کسب و کار روبه‌رو هستیم؛ مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها. مراکز رشد در یک فضای باز و مدت زمان طولانی به کسب و کارها اجازه رشد می‌دهند اما شتاب‌دهنده‌ها در یک بازه زمانی شش ماهه به شما اجازه می‌دهند کسب و کار خود را به مرحله معرفی به سرمایه‌گذار برسانید و اگر به این مرحله نرسید، از شتاب‌دهنده خارج می‌شوید.
مدیر عملیات چینو مارکت درباره خطر کپی برداری از ایده در شتاب‌دهنده‌ها اظهار کرد: خود شتاب‌دهنده‌ها از ایده‌ای که به راحتی قابل کپی کردن باشد استقبال نمی‌کنند. در قراردادی که بین عضو و شتاب‌دهنده‌ها منعقد می‌شود، مشخص می‌کنند که هیچ طرفی حق ندارد جزئیات طرح را از مجموعه خارج کند.
وی در خصوص مدل‌های درآمدی بیان کرد: یک کسب و کار باید انعطاف زیاد و مدل‌های درآمدی متنوع داشته باشد تا بتواند برای انواع ریسک‌هایی که بر سر راهش قرار می‌گیرد، راه حل‌های مناسبی پیدا کند. نخستین مدل درآمدی، فروش مستقیم است که در آن یا کالا و خدمات خود را مستقیم می‌فروشند یا فروشگاهی مانند دیجی کالا هستند که کالاها را به خریدار عرضه می‌کند.
پورکیان افزود: مدل دیگر، تبلیغات محور است. رسانه‌هایی مانند آپارات و ورزش سه که مخاطبین زیادی دارند یا اینفلوئنسرها از این مدل استفاده می‌کنند. مدل دیگر، همکاری در فروش است. سایت‌هایی که مخاطب زیادی دارند، محصولات فروشگاه‌ها را در سایت خود درج میکنند و از میزان فروش، درصدی را برمیدارند. در واقع واسطه‌ای بین فروشنده و خریدار وجود دارد.
این کارآفرین ادامه داد: مدل دیگر، درآمد اشتراکی است. در این مدل مثلا یک شخص ماشین خود را در اختیار یک آژانس کرایه ماشین قرار می‌دهد و در درآمد آن شریک می‌شود. مدل بعدی فرانچایز است که در آن یک صاحب یک برند، امتیاز استفاده از آن را اجاره می‌دهد. مانند آیس‌پک یا بستنی شاد که تابلو خود را اجاره یا اجازه فروش محصول را به یک کسب و کار می‌دهند.

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: سینا نصیری

نوشتن دیدگاه

ارسال