دبیر اجرایی همایش‌های آنلاین انتخاب آگاهانه گفت: هدف از برگزاری مجدد همایش‌ها این بود که بحث انتخاب رشته، هر سال با تغییر و تحول همراه است. گرایش‌های تحصیلی، شرایط و ظرفیت پذیرش دانشجو، میزان اقبال به یک رشته و اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت هستند. زمانی که پذیرفته شدگان آزمون سراسری 1400 می‌خواهند انتخاب رشته کنند، توقع جدیدترین و به روزترین اطلاعات را دارند و مطلب سال گذشته ما، دیگر نمی‌تواند کارآمد باشد.

امیرحسین سالاری در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: برنامه انتخاب آگاهانه، مزیت‌هایی دارد که به سبب آن‌ها با اقبال عمومی رو به رو می‌شود. مزیت اول، آنلاین بودن آن است. تمامی برنامه‌ها آنلاین بودند و هرکسی از هرجایی می‌توانست شرکت کند. در صورت حضوری بودن، مخاطبان ما محدود به یک شهر و استان می‌شدند؛ اما در برنامه آنلاین همه می‌توانستند شرکت کنند.

وی ادامه داد: مزیت دوم، رایگان بودن آن است. هدف اصلی ما از برگزاری رایگان برنامه، گام برداشتن در راستای عدالت آموزشی بود. مورد بعدی این که کار ما، ارائه خدمات مشاوره‌ای رایج موسسات کنکور نیست. کار ما، معرفی رشته های دانشگاهی به صورت دقیق و واقع‌بینانه است و از کسانی بهره می‌بریم که تا بالاترین درجه علمی در آن رشته تحصیل کرده و به موضوع تسلط و اشراف کامل داشته باشند. مهمانان ما اکثرا اعضای هیئت علمی دانشگاه یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی تایید شده توسط اعضای هیئت علمی بودند.

دبیر اجرایی همایش‌های آنلاین انتخاب آگاهانه درخصوص لزوم انتخاب صحیح و مبتنی بر اطلاعات دقیق تصریح کرد: وقتی مخاطب اطلاعات دقیقی راجع به یک رشته کسب می‌کند، می‌تواند انتخابی مبتنی بر اطلاعات افراد ذی‌صلاح، استعداد و علاقه خود انجام دهد. امسال ویژه برنامه اصول تصمیم‌گیری و انتخاب را هم داشتیم که موضوع آن، تصمیم‌گیری، انتخاب و اصول و شیوه‌های مربوط به آن بود. قصد داشتیم فارغ از این که هر رشته چه ویژگی‌هایی دارد، به دانش‌آموزان آموزش دهیم که چگونه نه تنها برای انتخاب رشته، بلکه برای مسیر زندگی‌شان تصمیم بگیرند.

وی افزود: در دومین دوره برگزاری همایش‌های انتخاب آگاهانه، 34 رشته از 10 دانشکده را معرفی کردیم. 39 نفر از اعضای هیئت علمی و دانش‌آموختگان برتر دانشگاه در برنامه ما حضور داشتند. مخاطبان صفحه اینستاگرام ما حدود 300 نفر افزایش یافتند و متوسط بازدید هر ویدئو حدود 350 بود. در مجموع 1800 دقیقه گفتگو کردیم و رضایت حدود 90 درصدی مخاطبان برنامه را داشتیم.

سالاری درباره تفاوت‌های برنامه سال گذشته با امسال بیان کرد: پارسال بستر برگزاری اینستاگرام بود و امسال تصمیم گرفتیم برنامه را در اسکای روم برگزار کنیم تا پذیرفته شدگان آزمون سراسری 1400 راحت‌تر باشند و کیفیت بهتری از نظر فنی ارائه دهیم. همچنین سعی کردیم رشته‌هایی مانند پزشکی و دندان‌پزشکی را اضافه کنیم و با دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری داشتیم. برای برخی رشته‌های پرمخاطب علاوه بر استاد، از یک دانش‌آموخته که در حوزه مرتبطی مشغول به کار است نیز دعوت کردیم.

وی درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی برنامه به مدارس مختلف خاطرنشان کرد: امسال تیمی تحت عنوان کمیته ارتباط با مدارس داشتیم. وظیفه این دوستان، تماس و اطلاع‌رسانی برنامه به مدارس و دبیرستان های سراسر کشور بود. به جهت برگزاری آنلاین و رایگان برنامه و ارائه اطلاعات دقیق و واقع‌بینانه از سمت اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی، تقریبا تمام مدارس با ما همکاری کردند و برنامه را به اطلاع دانش‌آموزان رساندند. همچنین به صورت رسمی و اداری هم با اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مکاتبه کردیم و با ناحیه‌های مختلف تماس گرفتیم. همچنین امسال تبلیغات ما بسیار گسترده‌تر شده بود.

امیرحسین سالاری درباره معیارهای انتخاب مهمانان برنامه انتخاب آگاهانه اظهار نمود: از اساتید و مهمانان نسبتا جوان‌تری دعوت کردیم که زبان و نحوه ارائه آن‌ها برای یک پذیرفته شده در آزمون سراسری 1400 در حال انتخاب رشته مناسب باشد، با توجه به دیدگاه‌های آن‌ها توضیح دهد و مخاطب را جذب کند. تا حد امکان مهمان‌های پارسال را تغییر دادیم تا جذابیت برنامه از بین نرود؛ مگر کسانی که متوجه شدیم سال گذشته توانسته بودند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کنند. برای ما مهم بود که مهمان بتواند ارائه جذابی داشته باشد و توضیحات خود را به خوبی منتقل کند.

 

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: یگانه تقی زاده 

نوشتن دیدگاه

ارسال