دبیر کمیته آموزش انجمن علمی مهندسی مکانیک گفت: مواردی پیش می‌آید که دانشجو به‌خاطر اینکه مسیر درست و مشخصی در نرم‌افزارها و دوره‌های آموزشی موردنیاز خودش ندارد، مسیر اشتباهی را می‌رود و مجبور به برگشت می‌شود؛ یا از وسط مسیر وارد می‌شود و به‌دلیل نداشتن پایه و مبنای مورد نیاز دچار مشکل می‌شود.
سجاد سعادتمند در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی مکمل دانشگاه‌ها هستند و فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله همایش‌ها، دوره‌های آموزشی و... انجام می‌دهند. انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی هم بنابر وظیفۀ خود در بخش‌های مختلفی فعالیت دارد و یکی از این فعالیت‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با مهندسی مکانیک است.
وی ادامه داد: رشته‌های مهندسی به‌شدت به نرم‌افزارهای مهندسی وابسته هستند و می‌شود ادعا کرد که بدون یادگیری این نرم‌افزارها، مهندسی نخواهیم بود که صنعت به آن نیاز دارد. مهندسی مکانیک هم مثل سایر رشته‌های مهندسی آمیخته با نرم‌افزارهای متنوع و مختلف است.
دبیر کمیته آموزش درخصوص اهمیت انتخاب یک نرم‌افزار تصریح کرد: یکی از معضلات دانشجوهای نوورود تصمیم‌گیری در انتخاب یک نرم‌افزار و یادگیری صحیح آن است که مشکلاتی را به همراه دارد. به عنوان مثال تجربۀ خودم این بود که در ترم‌های میانی به سراغ نرم‌افزار ABAQUS رفتم، اما بعد از یادگیری آن متوجه شدم که نرم‌افزار تحلیلی موردنیاز گرایش من، نرم‌افزارهای ANSYS هستند.
وی افزود: در شورای مرکزی انجمن علمی مهندسی مکانیک تصمیم گرفتیم دوره‌های تئوری، نرم‌افزاری، عملی و کارگاهیِ موردنیاز دانشجوها را در گرایش‌های مختلف در یک مسیر مشخص و حساب‌شده قرار دهیم. برای این کار از اساتید باتجربه و متخصصین در صنعت، راهنمایی گرفتیم که در نهایت با ارائۀ این مسیر به دانشجوها راه را هموارتر کنیم.
سعادتمند خاطرنشان کرد: تا به اینجای کار، دو کمپ مهندسی تاسیسات مکانیکی و طراحی، ساخت و تولید برنامه‌ریزی شدند و در مرحله اجرا هستند. در آینده برای سایر گرایش‌ها هم کمپ‌های موردنیاز را طراحی و اجرا خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال هدف از اجرای این کمپ بیان کرد: هدف از برگزاری و اجرای کمپ طراحی، ساخت و تولید این است که دانشجوهای نوورود در کنار ترم‌ها و دروس دانشگاهی خود که مسیر کاملا مشخصی دارد، یک مسیر کمکی و البته لازم را هم از همین ابتدای کار شروع کنند و متناسب با دروس دانشگاهی‌شان، نرم‌افزار یا دورۀ تخصصی موردنیاز را هم بگذرانند. همچنین دانشجوهایی که در میانه یا پایان راه کارشناسی قرار دارند، اگر هنوز برنامۀ کامل و مشخصی برای دوره‌های تخصصی‌شان ندارند، بتوانند از این کمپ‌ها استفاده کنند؛ یا اگر بخشی از مسیر را طی کرده‌اند، در ادامه به این مسیر اضافه شوند و دوره‌های موردنیازشان را شرکت کنند. وجود یک برنامۀ مشخص و مهندسی‌شده برای فراگیری دوره‌های تخصصی لازم، ریسک کمتری دارد و مسیر مطمئن‌تری است.
دبیر کمیته آموزش انجمن علمی مهندسی مکانیک گفت: در کمپ مهندسی تاسیسات موضوع مقداری متفاوت است و هدف هم فرق می‌کند. یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک مهندسی تاسیسات است، اما متاسفانه برای این گرایش در مقطع ارشد هیچ رشته‌ای در هیچ دانشگاهی وجود ندارد و در مقطع کارشناسی هم فقط شاید 10 درصد از مواردی که موردنیاز مهندس تاسیسات است تدریس می‌شود. بخش اعظم این گرایش به خود دانشجو واگذار می‌شود که یا با گذر زمان بسیارزیاد در صنعت به‌صورت تجربی این موارد را بیاموزد، یا به کمک آموزشگاه‌های خصوصی این کمبود را جبران کند. به همین دلیل در کنار اهداف مشترکی که برای هر دو کمپ داریم، یکی از اهداف ویژه‌تر در برگزاری کمپ تاسیسات، جبران کردن این کمبود برای دانشجویان علاقه‌مند به این زمینه است.
وی اظهار کرد: این کمپ را به دو دلیل به دانشجویان توصیه می‌کنم. اول اینکه مسیر دوره‌ها به کمک اساتید و متخصصین هر حوزه طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند. تصور کنید کسی که سال‌ها در صنعت فعالیت داشته و با آزمون‌وخطاهای مختلف به تخصص‌های خود رسیده است، این مسیر بدون پیچ‌وخم و کم‌ریسک را به دانشجویانی که هنوز به‌طور کامل وارد صنعت نشده‌اند توصیه می‌کند. دلیل دوم اینکه داشتن یک مسیر مشخص، مهم و کمک‌کننده در کنار مسیر درسی در دانشگاه، نیازهای یک دانشجو را برای «مهندس شدن» بر طرف می‌کند.

سجاد سعادتمند دربارۀ موضوعات و مهارت‌هایی که در این دو کمپ به علاقه‌مندان ارائه می‌شود عنوان کرد: در کمپ تاسیسات مکانیکی از مفاهیم پایه و اولیه شامل آموزش مبانی و تجهیزات تهویۀ مطبوع، سیستم‌های اطفای حریق، نرم‌افزار AutoCAD و فهرست بها شروع می‌کنیم. در ترم بعد با دروسی مثل نرم‌افزار Revit، محاسبات بار به کمک نرم‌افزار Carrier، سیستم‌های آب‌وفاضلاب، طراحی کانال‌ها و موتورخانه و مباحث مهم‌تر و تخصصی‌تر آموزش داده می‌شوند. در ترم سوم دوره‌های کاملا تخصصی و نهایی مانند تاسیسات بیمارستان، تاسیسات برج‌های بلندمرتبه، تاسیسات سونا، استخر جکوزی، گاز، آسانسور، BMS و همچنین یک درس بسیار مهم به نام امور حقوقی و قراردادها که کاملا دانشجو را آمادۀ ورود به صنعت و بازار کار و شروع درآمدزایی میکند تدریس می‌شوند.
وی افزود: نکتۀ بسیار مهم در این کمپ‌ها این است که سعی شده بهترین اساتید هر حوزه برای تدریس انتخاب شوند تا دانشجویان با خیال راحت و مطمئن در دوره‌ها شرکت کنند. همچنین در کمپ طراحی، ساخت و تولید با یک نرم‌افزار از گروهCAD، یعنی SOLIDWORKS و دورۀ نقشه خوانی ترم اول را شروع می‌کنیم و در ترم بعد به سراغ نرم‌افزارهای گروه CAE شامل ABAQUS و ADAMS می‌رویم. در ترم سوم نرم‌افزارهای CAM شامل MasterCam و powermill آموزش داده می‌شوند و در ترم چهارم نوبت به انتخاب تخصص می‌رسد. دانشجو میتواند از بین سبد دوره‌های تخصصی یعنی پرینتر سه‌بعدی، ماشین‌کاری و تراش‌کاری، طراحی قالب و قالب‌کاری و ورق‌کاری، دوره‌های مدنظر خود را بگذراند و آمادۀ ورود به صنعت و درآمدزایی شود.
شایان ذکر است که مخاطبین این کمپ‌ها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تمامی رشته‌های مهندسی، به‌خصوص مهندسی مکانیک و همچنین همۀ علاقه‌مندان به گرایش‌های طراحی، ساخت و تولید یا تاسیسات مکانیکی هستند. این دو کمپ پیش‌نیازهایی هم دارند؛ پیش‌نیاز کمپ طراحی، ساخت و تولید، گذراندن درس «نقشه‌کشی صنعتی 1» و پیش‌نیاز کمپ مهندس تاسیسات مکانیک، گذراندن دروس «ترمودینامیک» است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: کیمیا وحیدی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

نوشتن دیدگاه

ارسال