photo ۲۰۲۲-۰۵-۲۸ ۰۴-۵۹-۳۵

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست صمیمانهٔ اساتید روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با دانشجویان، به‌همت انجمن علمی روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
تجربهٔ تلخ کرونا، به‌ویژه برای دانشجویان، به قیمت دوری از محیط علمی و پژوهشی و محرومیت از ارتباط مستقیم با اساتید تمام شد.‌ در آستانهٔ بازگشایی دوبارهٔ دانشگاه فردوسی مشهد، انجمن علمی روان‌شناسی به‌بهانهٔ روز روان‌شناس، نشستی صمیمانه با حضور پنج استاد گران‌قدر این گروه برگزار کرد.
در این نشست، بعد از قرائت قرآن و خوشامدگویی به حضار، مجری برنامه، حمیدرضا تقوی، از دکتر علی مشهدی، استاد روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، برای سخنرانی دعوت کرد. دکتر مشهدی ضمن معرفی پیشینهٔ تحصیلی خود در مورد حوزهٔ تخصصی‌اش، نوروسایکولوژیک، توضیحاتی ارائه داد: من این گرایش را براساس دغدغهٔ شخصی و علاقه به حوزه‌های شناختی انتخاب کردم و از دورهٔ دکتری تا امروز به‌طور تخصصی روی کنش‌های اجرایی مغز و نقش آن در بروز اختلالات روانی کار می‌کنم. در حوزهٔ روان‌شناسی شناختی، ما با عالی‌ترین فرایندهای ذهنی انسان یعنی دقیقاً با لوب prefrontal سروکار داریم. این رشته به‌طور عام با فلسفهٔ ذهن، علوم اعصاب، روان‌شناسی فیزیولوژیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، روان‌شناسی عمومی و همهٔ زیرگرایش‌های آن ارتباط نزدیکی دارد.
وی دربارهٔ نحوهٔ استفادهٔ دانشجویان از آزمایشگاه علوم شناختی دانشکده افزود: ابزارهای آزمایشگاه، به‌دلیل محدودیت، بیشتر در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان دورهٔ کارشناسی برای همکاری با اساتید می‌توانند به همکاران ما ایمیل بزنند و در پروژه‌های مختلف با ما همکاری داشته باشند.
در ادامه، مجری برنامه توضیحاتی دربارهٔ ژورنال کلاب انجمن علمی ارائه داد و از اساتید و دانشجویان برای برگزاری ژورنال کلاب‌ها دعوت کرد.
دکتر شهربانو عالی، عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، دومین سخنران این برنامه بود. وی پس از بیان پیشینهٔ علمی خود، به معرفی رشته روان‌شناسی جنایی پرداخت: من از سال ۸۸ تدریس را با روان‌شناسی جنایی شروع کردم. متاسفانه با وجود جذابیت و نیاز وافر جامعه به این رشته، در حال حاضر این درس از واحدهای درسی دورهٔ کارشناسی حذف شده است.
عالی در ادامه مثال‌هایی از جرم و جنایت در سطح جامعهٔ ایران زد و خاطرنشان کرد: اینکه چرا جرم اتفاق می‌افتد و علی‌رغم اجرای مجازات‌های سنگین، جرم تکرار می‌شود، موضوع روان‌شناسی جنایی است. شروع تاریخی این رشته به نظریات لومبروزو دربارهٔ تیپ بدنی و موضوع جانی بالفطره برمی‌گردد. بعدها نظریات تیپ‌شناسی شلدون، نظریهٔ روان‌کاوی فروید، نظریهٔ آیزنک و… نیز به سؤالات روان‌شناسی جنایی پاسخ دادند.

وی در ادامه به تفاوت‌های روان‌شناسی جنایی با رشته‌های روان‌شناسی قانونی و جرم‌شناسی پرداخت و به سؤالات حضار در این زمینه پاسخ داد و گفت: دانشجویان روان‌شناسی در حوزهٔ جنایی می‌توانند در سطح آموزش و مشاوره در مهدکودک‌ها و مدارس برای پیشگیری اولیه از جرم، در پزشکی قانونی، مراکز اصلاح تربیت، سازمان زندان‌ها و… مشغول به کار شوند.
در ادامه، از عباس فیروزآبادی، استاد گروه روان‌شناسی و استاد مشاور انجمن علمی، دعوت شد. وی بعد از معرفی رزومهٔ تحصیلی خود، دربارهٔ حوزهٔ روان‌شناسی صنعتی سازمانی بیان کرد: حوزهٔ صنعتی سازمانی نسبت به سایر گرایش‌های روان‌شناسی در ایران و حتی سایر کشورهای جهان، جوان‌تر و رو به گسترش است. در حال حاضر کشورهای آلمان، بلژیک، هلند و سوئد در این حوزه سرآمد هستند و از سایر کشورها دانشجو می‌پذیرند.

photo ۲۰۲۲-۰۵-۲۸ ۰۴-۵۹-۲۰
وی ادامه داد: این رشته به لحاظ تاریخی از زمان جنگ جهانی دوم و همکاری روان‌شناسان با سازمان‌های نظامی وجود داشته است؛ کم‌کم به سایر سازمان‌ها گسترش یافته است و امروزه به‌عنوان یک رشتهٔ شناخته‌شده در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. در ایران دانشگاه‌های اهواز، بهشتی تهران و اصفهان این رشته را ارائه می‌دهند. بازار کار این رشته در سایر کشورهای دنیا بسیارعالی و در ایران رو به گسترش است.
دکتر فیروزآبادی در ادامه به بیان ویژگی‌های دانشجویان در کشورهای ایران و هلند و مقایسهٔ نظام آموزشی در این دو کشور پرداخت و به سؤالات دانشجویان دربارهٔ گرایش صنعتی و سازمانی پاسخ داد.
در ادامه از فاطمه خادم‌پیر، دبیر انجمن علمی روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، دعوت شد. وی به معرفی انجمن‌های علمی پرداخت و از برنامه‌های آتی انجمن علمی روان‌شناسی برای نشریهٔ دانشجویی، ادامهٔ نشست‌های صمیمانه با سایر اساتید، ژورنال کلاب‌ها، بازدیدها و… خبر داد.

photo ۲۰۲۲-۰۵-۲۸ ۰۵-۰۰-۲۶

بعد از پخش تیزر برنامه‌های انجمن، دکتر حسین شاره، استادیار روان‌شناسی دانشگاه حکیم سبزواری، برای سخنرانی دعوت شد. وی ضمن معرفی حوزهٔ روان‌شناسی بالینی، به بیان لازمه‌های درمانگرشدن پرداخت: این گرایش در روان‌شناسی جزو شناخته‌شده‌ترین گرایش‌هاست که به ارزیابی، پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات حوزهٔ روانی می‌پردازد. هر فرد برای درمانگرشدن اولاً نیاز به ویژگی‌های شخصی مثل صبر و تحمل بسیار زیاد، توانایی ارتباط موثر با بیماران و شناخت کافی از خود و ثانیاً به مدارک و گواهی‌نامه‌هایی برای مجوز شروع به کار نیاز دارد. از لحاظ کسب مجوزها، کسی می‌تواند شروع به درمان کند که در دو مقطع پیاپی، مدرک کارشناسی داشته باشد.

photo ۲۰۲۲-۰۵-۲۸ ۰۵-۰۰-۵۸
سپس، از دکتر روح‌الله حسینی، برای معرفی گرایش علوم اعصاب دعوت شد. وی ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی مجدد دانشگاه، درخصوص رشته‌های مرتبط با علوم اعصاب بیان کرد: علوم اعصاب قطعاً یک رشته بین‌رشته‌ای است. یک دانشجوی روان‌شناسی که علاقه‌مند به حوزهٔ علوم اعصاب و نوروسایکولوژیک است، علاوه بر مبانی روان‌شناسی، باید تکنیک‌های دیگر از جمله برنامه‌نویسی و آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف را یاد بگیرد. این رشته با سایر رشته‌ها از جمله شیمی، رشته‌های فنی، مدیریت، اقتصاد و… مرتبط است.
وی ادامه داد: علوم اعصاب در تمام دنیا فقط در مقطع دکتری ارائه می‌شود. وزارت بهداشت برای اولین بار در سال ۸۶، رشتهٔ علوم اعصاب را برای مقطع دکتری ارائه داد. دانشجویان روان‌شناسی، مبانی این رشته را در واحدهای دوره کارشناسی یاد می‌گیرند، اما در کنار آن باید مهارت‌هایشان در حوزه ابزارها و برنامه‌نویسی را از الان تقویت کنند.
در نهایت، از دکتر طبیبی، مسئول محترم آزمایشگاه علوم شناختی دانشکده، دعوت شد. وی به بیان ظرفیت‌های آزمایشگاه و معرفی ابزارها پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه دانشکدهٔ روان‌شناسی از یک آزمایشگاه مجهز با تجهیزات نوین برخوردار است. مثلا ابزار QAG برای ثبت و ضبط فعل و انفعالات الکتریکی لحظه‌ای مغز، ابزار eye tracker که بر اساس حرکات چشم، تشخیص می‌دهد که فرد در حال فکر کردن به چه موضوعی است، دستگاه نوروفیدبک برای سنجش و آموزش شاخص‌های فیزیولوژیک، دستگاه TDCS ابزاری جهت ایجاد تغییرات در شناخت آزمودنی از طریق تحریکات الکتریکی و…. همگی در آزمایشگاه علوم شناختی دانشکدهٔ روانشناسی دانشگاه فردوسی فردوسی موجود است.
وی افزود: دانشجویان کارشناسی می‌توانند به عنوان دستیار پژوهش یا آزمودنی، با پژوهشگران در مقاطع بالاتر همکاری کنند. این امر از جهت یادگیری کار با ابزارها و درک موقعیت آزمودنی‌ها برای دانشجوی کارشناسی اهمیت دارد.

 photo ۲۰۲۲-۰۵-۲۸ ۰۵-۰۰-۱۰

 

 

خبرنگار: فاطمه براتی

 عکاس: نفیسه ساده

نوشتن دیدگاه

ارسال