به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، گفتگویی با علیرضا برازنده، مدیر فیلمبرداری، به همت کانون فیلم و عکس دانشگاه فردوسی در تاریخ ۲۲ شهریور ۹۹ برگزار شد.
علیرضا برازنده بیان کرد: فرم در خدمت محتوای فیلم است و تمام هدف فیلم هدایت ذهن مخاطب به محتوا میباشد. با فرم و همچنین با عواملی مثل رنگ، نور و اتمسفر میتوان به محتوای اصلی فیلم دست پیدا کرد. وی درمورد عیار فیلمبرداری تصریح کرد: نظرات مختلفی دراینباره وجود دارد و هر هنرمندی که ذهن مخاطب را به سمتی که مدنظر دارد هدایت کند، موفقتر خواهد بود. نور یکی از ارکان مهم فیلمبرداری است و وجود حافظه نوری برای فیلمبردار به منزله حافظه موسیقایی برای موسیقیدان است.
وی ادامه داد: هدفمند ساخته شدن صحنه و گنجایش محتوای آن یک امر حسی است و نمیتوان آن را با قواعد فکری یا هنری مقایسه کرد. به عبارتی فراتر از قواعد است. به عنوان مثال سکانسی فیلمبرداری میشود ولی تاثیر کافی را روی مخاطب نمیگذارد یا سکانسی فیلمبرداری میشود که ممکن است از نظر تکنیکی مشکلی داشته باشد یا فوکوس کافی نداشته باشد ولی وقایعی که اتفاق افتاده بهقدری دقیق است که آن مشکلات به چشم نمیآید.
ایشان در خصوص اینکه سینما برای چهچیزی ساخته شده است اظهار نمود: سینما، صنعتی پویا و دائما در حال تغییر و تحول است. لنزها و دوربینهای تازه و آپدیتشده کار را بسیار راحت کردهاند. مخاطب سینما باید به طور عمیق فیلم را باور کند و حس باورپذیری را در مخاطب ایجاد کند. در این راه بازیگران و هنرمندان در خلق چیزی کمک میکنند تا بتواند در تفکرات مردم اثرگذار و ماندگار باشد. این را نباید فراموش کنیم که در اوایل، مردم دانش و اطلاعات کافی از سینما و فیلم را نداشتند. به عنوان مثال اگر قطار در فیلم وجود داشت و رد میشد همه مردم میترسیدند از ترس اینکه قطار به آنها برخورد نکند و سالن سینما را ترک میکردند!
علیرضا برازنده در نهایت بیان کرد: علیرغم اینکه دوربین بسیار پیشرفت کرده، تخیل را از هنرمند گرفته و هنر اپیدمی شده است. مثلا افراد دورههای کوتاه ۲یا۳ ماهه و نهایتا ۶ماهه را میگذرانند تا در زمینه هنری که علاقه دارند اطلاعات به دست آورند و اگر مایل بودند دراین زمینه کار کنند. در قدیم نقاشها و بقیه هنرمندان راه طولانی را طی میکردند و سختی زیادی میکشیدند و تجربه کسب میکردند. در قدیم این فرایند یادگیری و کسب تجربه شکل دیگری داشت و آنچه که امروزه اتفاق افتاده است، به نوعی آفت هنر می باشد.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: بهاره حامد
{jcomments on}