به منظور ترویج مباحث عامیانه و روزمره علم نجوم از جمله موجودات فضایی، سیاه‌چاله‌ها، برخورد سیارک‌ها، زباله‌های فضایی، برخوردهای آسمانی و همچنین برای جلوگیری از نشر اخبار زرد و تولید محتوای دروغین و در عوض نشر صحیح اطلاعات که مهم‌ترین رسالت کانون نجوم برای جامعه دانشگاهی است تصمیم بر وجود چنین مجموعه ای گرفته شده است.
۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت ماه هفته جهانی نجوم نام گذاری شده است که در این خصوص به گفت و گو با دبیر کانون نجوم پرداختیم که به شرح زیر می باشد:
دبیر کانون نجوم آماتوری در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد:
سعی ما بر آن است که با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به افراد مختلف در زمینه علم نجوم آگاهی بخشیم و تاکنون در این زمینه موفق شده‌‌ایم. کارگاه‌های آموزشی متعددی از جمله کارگاه نجوم مقدماتی و کارگاه عکاسی نجومی برگزار کرده‌ایم. هم‌چنین در پی پوشش اخبار روز نجوم جهان هستیم تا بتوانیم با جستجوی مطالب از سایت‌های معتبر جهانی، اطلاعات دقیق و درستی را به مخاطبان و علاقه‌مندان عرضه کنیم.
سید جواد فیاض بیان کرد: کانون نجوم توانسته است در سه دوره متوالی، عنوان کانون برتر کشوری را کسب کند و در حال حاضر یکی از برترین مراکز نجومی شرق کشور است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اساسی کانون نجوم که با زمینه فرهنگی همراه است، ترویج علم نجوم به زبان ساده است؛ به گونه‌ای که برای همگان قابل درک باشد. ما بر آن هستیم تا مفاهیم تخصصی علم نجوم را به گونه‌ای بیان کنیم که برای کودکان، نوجوانان و حتی عامه مردم قابل فهم و درک باشد.
دبیر کانون نجوم آماتوری افزود: کانون نجوم دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین نهادهای فرهنگی ترویج علم نجوم، همگام با شعار جهانی «نجوم را به میان مردم می‌آوریم» و با شعار اختصاصی «سر به هوا باشیم»، سعی در آشنایی هر چه بیشتر و بهتر دانشگاهیان و عامه مردم با این علم شگفت‌انگیز و زیبا دارد.
فیاض درخصوص هفته جهانی نجوم تصریح کرد: هفته جهانی نجوم از بیستم اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا بیست و ششم اردیبهشت ماه ادامه دارد. در این هفته، برنامه‌های متعددی برگزار کردیم. از ربات همزاد هابلی تو و کتاب‌های الکترونیک مرتبط با علم نجوم شامل 237 گنجینه شگرف دیداری از 30 سال کاوش تلسکوپ فضایی هابل به انتخاب سایت ناسا که با توضیحات فارسی همراه است نیز رونمایی کرده‌ایم. همچنین کارگاه آموزشی استلاریوم را که با استقبال گسترده مخاطبان و همراهان همراه بوده است از دیگر برنامه های کانون نجوم بوده است.


خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: زهرا سادات داودی مقدم

نوشتن دیدگاه

ارسال