68a7f75d16579bdba0b35252056a102e

نشست توان‌افزایی کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌ها و دبیران شورای هماهنگی کانون‌ها در روز شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۲ در تالار رودکی دانشگاه فردسی مشهد برگزار شد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد و به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای مراسم افتتاحیه این نشست دکتر محمدعلی وطن دوست مدیر فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: از نگاه ما پرچم‌داران فرهنگی در دانشگاه‌ها کارشناسان فرهنگی هستند و به همین خاطر تاکید میکنم که فعالیت ها باید از پایین به بالا یعنی از بدنه کارشناسی تحلیل و تبیین شود.
وی افزود: برای انجام تغییرات مثبت در کشور باید مدیران میانی را توانمند کنیم چراکه در نتیجه حمایت آن‌ها تغییرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت رخ خواهد داد. در دانشگاه نیز در حوزه فرهنگی، کارشناسان فرهنگی در حکم مدیران میانی هستند و به همین خاطر باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم و از تجربیات ارزشمند آن‌ها استفاده کنیم.
در ادامه این مراسم دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به ظرفیت‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: می‌توان در ارتباط با دانشگاه‌ها از ظرفیت مهم و تاثیرگذار ابعاد مختلف علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی استفاده کرد.
وی افزود: امام رضا(ع) امام گفت و گو بودند و با علم خود معارف قرآنی را گسترش دادند. شاید خیلی از افرادی که ارتباط زیادی با حرم ندارند در جریان نباشند که چهار مدرسه علمیه در داخل حرم مطهر وجود دارد و این اهتمام به علم‌آموزی را نشان می‌دهد.
طالبی تصریح کرد: موسسات فرهنگی و سازمان‌های علمی و فرهنگی بسیاری در آستان قدس رضوی وجود دارد که در همین راستا با کمک وزارت علوم توانسته‌ایم خادمیاران علمی را گسترش دهیم. همچنین از ارتباط حرم با دانشگاه مثال های متعددی می توان زد که پذیرایی از ۶۰۰۰ زوج دانشجو و اردوی راه روشن برای رتبه های زیر 1000 از جمله آن هاست.
وی در پایان اضافه کرد: وظیفه شما کارشناسان فرهنگی بسیار بااهمیت است و نباید به مسائل فرهنگی بی‌توجه بود.

دکتر رشید جعفرپور قائم مقام فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه نشست توان افزایی کارشناسان فرهنگی ودبیران شورای هماهنگی کانون های دانشگاه های کشور گفت: در سال تحصیلی جدید با چند مسئله روبه‌رو هستیم که لازم است کارشناسان فرهنگی به آن توجه داشته باشند. یکی از این نکات این است که باید آگاهانه مسائل را رصد کرده و نباید منفعلانه عمل کنیم.
وی افزود: در ابتدای سال تحصیلی چندین مناسبت وجود دارد که می‌توان از این فرصت استفاده کرد و فضای پرشوری در ابتدای سال با برگزاری جشن‌ها و مراسمات مختلف ایجاد کرد.
جعفرپور با اشاره به سامانه فرنما که به تازگی توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم ایجاد شده است افزود: تمام اطلاعات فرهنگی دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت می‌شود و بر اساس میزان فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی خواهیم کرد.
وی با توجه به گستردگی و تنوع فعالیت‌های کانون‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد: باید استعداد دانشجویان شناسایی شود و آن‌ها را در مسیر درست پرورش استعداد قرار دهیم و فضا را برای بروز خلاقیت‌های دانشجویان فراهم کنیم.
قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان سخنان خود تاکید کرد: در فعالیت‌های فرهنگی نباید تصدی‌گری کرد بلکه باید به دانشجویان اعتماد کرده و برای فعالیت آن‌ها بسترسازی کنیم.

دکتر مهدی بادپا مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست توان افزایی کارشناسان فرهنگی و دبیران شورای هماهنگی کانون های دانشگاه های کشور  گفت: این فرصت کوتاه پیش آمده مغتنم و با ارزش است و لازم  است تا از این فرصت نهایت استفاده بشود.
وی این نشست را برای هم‌اندیشی و توان‌افزایی کارشناسان فرهنگی و دبیران شورای هماهنگی بسیار کارامد دانسته و اشاره کرد: این نشست به ما کمک می‌کند که با دغدغه‌ها و مسائل مختلف کارشناسان فرهنگی بیشتر آشنا شویم و در صدد حل معضلات و مشکلات باشیم.
بادپا افزود: این نشست سخنران محور نیست چرا که معتقدیم باید هم‌اندیشی صورت بگیرد تا بتوان برنامه‌ریزی منسجم و مفیدی را بر اساس صحبت‌ها  و در راه کاستن از نواقص و آسیب‌ها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی انجام دهیم.
وی تصریح کرد: با توجه به ورود دانشجویان جدید به دانشگاه باید برنامه‌ریزی دقیق و منظمی برای نسل جدیدی که قرار است به دانشگاه وارد شوند انجام داد که این برنامه‌ریزی باید مطابق با نیازهای این دانشجویان باشد.
مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: نشست‌ها و جشنواره‌های گوناگونی که در این مدت برگزار شده نشان از اهتمام به فعالیت‌های فرهنگی است. هدف اصلی این نشست نیز آشنایی کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور با مسائل موجود قبل از شروع سال تحصیلی و آگاه شدن از مشکلات آن‌ها و چاره‌جویی برای حل مشکلات است.

 

177a03b5d0191a63e2e6ca75dc187427

5958f3a38516c3b051fe5b97ff90acd7

6968e87f231e2792afeacfd728ebd8ba

f9df158125d2ce1bfe0a3cbb2b69c0d2

58daceb352d070fc466dc9a90bb62272

نوشتن دیدگاه

ارسال