کرسی آزاد اندیشی زن در جامعه اسلامی با محوریت بررسی جامعه شناختی مطالبات زنان در ایران به همت سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی برگزار می شود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد کرسی آزاد اندیشی زن در جامعه  اسلامی با محوریت بررسی جامعه شناختی مطالبات زنان در ایران با حضور دکتر هما زنجانی زاده،استاد پیشکسوت گروه علوم اجتماعی،دکتر ناهید مشایی،استادیار گروه معارف اسلامی و علی باغدار دلگشا،پژوهشگر حوزه زنان چهارشنبه 3آبان 1396 ساعت 12 در آمفی تئاتر خیام دانشکده مهندسی برگزار می شود.

 شایان  ذکر است موضوعات مورد بحث در این کرسی تحلیل جامعه شناختی از مطالبات زن ایرانی و بررسی جایگاه مطالبات زن در اسلام خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : زهرا سادات حسینی

 photo 2017-10-22 12-47-39

 نشست "خانه سیاه است؟ " با هدف بررسی معضلات زیست محیطی ایران برگزار شد.

 

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد ؛ به همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نشست با عنوان "خانه سیاه است ؟" به منظور بررسی معضلات زیست محیطی ایران در روز سه شنبه 2 آبان 1396 در محل آمفی تئاتر دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ، با حضور دکتر کهرم ؛مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم و کنشگر محیط زیست و مهندس درویش ؛ مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاطت محیط زیست و کنشگر محیط زیست برگزار شد

 

در ابتدای این نشست دکتر کهرم ضمن اشاره به سخن «نباید آب را قربانی مسئله ای جزیی همچون یوزپلنگ کرد» رئیس  سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد : سازمان حفاظت محیط زمانی می تواند نافع باشد که نگرش خود را تغییر دهد و بداند مقایسه ی مسئله ی آب و یوز ایرانی مقایسه ای مع الفارق است و چه بسا هم باید به مسئله ی آب توجه شود و هم برای باقی ماندن یوز ایرانی کاری کرد .

 

وی در ادامه افزود : من در زندگی همیشه امیدوار بوده ام اما با این اوضاع و این نگرش ها باید گفت بله این خانه هم برای من و هم برای شما تاریک است .

 

در ادامه مهندس درویش در خصوص مشکلات محیط زیستی بیان کرد:ما شاید آخرین نسلی باشیم که می توانیم در کنار مواهب طبیعی عکس یادگاری بیندازیم و فرزندان ما باید آنها را باید در آلبوم خانوادگی تماشا کنند .

 

وی در ادامه افزود : اگر در گذشته منظور از جامعه ی توسعه ی یافته ، جامعه ای بود که حق حیات برای همه ی شهروندانش قائل باشد؛ امروز منظور از جامعه ی توسعه ی یافته جامعه ای است که حق حیات برای تمام زیست مندانش را فراهم کند و این پیامی است که قرن ها پیش فردوسی بزرگ داشت : سیاه اندرون باشد و سنگدل ....که خواهد که موری شود تنگدل

 

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم همچنین تاکید کرد : یک فعال محیط زیستی باید از این هنر برخوردار باشد که با زبانی ساده اما محکم و استوار صحبت کند و بگوید توجه به قوانین محیط زیستی نه تنها به نفع سلامتی بلکه به نفع اقتصاد جامعه است ، یک فعال محیط زیستی می بخشد ،می خندد و همیشه امیدوار است و حرف قشنگ نمی زند ؛ کار قشنگ می کند .

 

لازم به ذکر است در پایان این جلسه به پرسش های دانشجویان و عده ای از فعالان محیط زیست پرداخته شد .

 

 باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : انسیه براتی

 

 

photo 2017-10-25 13-02-36

 

 

photo 2017-10-25 13-03-37

 

 

photo 2017-10-25 13-02-07

 

photo 2017-10-25 13-02-11

به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همایش "خانه سیاه است" برگزارخواهدشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی همایش "خانه سیاه است" به منظور بررسی معضلات زیست محیطی ایران در روز سه شنبه 3آبان ماه ساعت 12 در محل آمفی تئاتر دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست برگزار می شود.

 این همایش با سخنرانی "اسماعیل کهرم"مشاور سازمان حافظت محیط زیست در دولت یازدهم و کنشگر محیط زیست،با موضوع چالشهای طبیعت ایران با تمرکز بر حیات وحش؛ و نیز سخنرانی"محمد درویش" مدیرکل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و کنشگر محیط زیست، با موضوع نقش دانشجویان در ارتقای توان تاب آوری طبیعت ایران،همراه است.


باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد:فائزه صفایی

 

photo 2017-10-23 16-02-35

جلسه همایش زن درجامعه ایرانی به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، جلسه همایش زن درجامعه ایرانی باهدف بررسی جامعه شناختی مطالبات زنان درایران درساعت 12تا 14 درمحل آمفی تئاترخیام دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزارشد.
در جریان این همایش که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزارشد دکترهمازنجانی زاده ،استادپیشکسوت علوم اجتماعی،کترناهیدمشایی ،استادیارمعارف اسلامی و علی باغداردلگشا ،دانشجوی دکترای رشته تاریخ وپژوهشگرحوزه زنان  به سخنرانب پرداختند.

دکترزنجانی زاده ، استادپیشکسوت علوم اجتماعی، باتاکید بر این که متاسفانه کسانی که درحوزه مسائل اجتماعی کار می کنندفقط درصدوآمارمی دهندوتبیین جامعه شناختی نمی کنندافزود: بحران های زیادی دراجتماع وجودداردکه یکی ازآن هاطلاق است که متاسفانه اکثرطلاق هادر5سال اول زندگی اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: اولین چیزی که باعث بالارفتن مطالبات زنان شده است این است که نابرابری های موجودریشه طبیعی نداردوریشه اصلی آن هابرساخت های اجتماعی غلط است.
دکترزنجانی زاده بابیان این که مابرخوردیکسانی دراجتماعی کردن فرزندان دختروپسرخودنداریم اظهارکرد: درهمه جوامع نابرابری جنسیتی وجودداردمثلادرجامعه مادرزمانی که 65درصدورودی دانشگاه هاخانم بودند12درصدآن هاواردبازارکارمی شوندبنابراین این موضوع که اشتغال بانوان علت بیکاری مردان است ازاساس نادرست است.
دکترناهیدمشایی ، استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه فردوس ، باتاکیدبراین که تغییرمنش افرادی که درجوامع اسلامی مسئولیت جامعه رابرعهده داشتند سبب تحقیرزنان دراین جوامع است خاطرنشان کرد: اسلام دینی است که معتقدبه تساوی امورارزشی برای زن ومرداست وتاکیدپیامبردرحدیث فریضه العلم علی کل مسلم ومسلمه وتاکیدپیامبردرحدیث"فریضه العلم. علی کل مسلم ومسلمه"برلفظ مسلمه نشان ازاین تساوی دارد.

وی بااشاره به  حقوق خاص زنان درزمینه خانواده واجتماع  افزود : دردوره رضاخان همگان فکرمی کردندکه زن مسلمان حق حضوردراجتماع را ندارد  و زنان ازآن دوره احساس کردندکه برای رشد باید مظاهر جامعه غربی را درخودپ یاده کنند امامن معتقدم مطالبه گری زنان به شکل واقعی ودرست درغرب هنوزآغازنشده است.

در ادامه علی باغداردلگشا ، دانشجوی دکتری تاریخ وپژوهشگرحوزه زنان، اظهارکرد: زنان دردوره قاجاردر4حوزه مطالبات خاصی داشتندکه مهم ترین مطالبه آن هامطالبه آموزشی ومسئله حق تحصیل آنان بود . مطالبه سیاسی زنان دردوره قاجار به هیچ وجه محقق نشد و تا  1341که زنان حق رای پیداکردند به طول انجامید.

وی بابیان این که بایدشایسته سالاری رادرجامعه مد نظرقراردهیم ابرازعقیده کرد: مسائل مربوط به زنان مسئله اجتماعی است وهرکس که به این حوزه می پردازدبه فکرکل جامعه است .

 باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد : طالبیان شریف

 

photo 2017-10-27 16-15-11

photo 2017-10-04 07-51-15

همایش"رویکرد های نو به واقعه عاشورا" سه شنبه 11 مهر ماه در آمفی تئاتر دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت ماه محرم و به همت سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی، همایش"رویکرد های نو به واقعه عاشورا" با حضور دکتر محمد تقی فخلعی استاد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و حجت الاسلام مهدی مهریزی مسئول واحد فقه و حقوق مرکز تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی ،  سه شنبه 11 مهر ماه  در آمفی تئاتر دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد به همت سازمان جهاد دانشگاهی  برگزار شد .

در این همایش که به مناسب ماه محرم برگزار شد ،حجت الاسلام مهریزی مسئول واحد فقه و حقوق مرکز تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی ،رویکردها به واقعه عاشورا را به 3 مقطع تقسیم کرد. وی گفت:اولین مواجهه ای که در نگاه به واقعه عاشورا از بدو وقوع این حادثه شکل گرفته است و شاید تا 150 سال قبل نیز ادامه داشته  مواجهه عاطفی با این حادثه بوده است،به این معنی که با توجه به بعد مظلومیت و مصائبی که بر خاندان پیامبر و امام حسین(ع) گذشته ، نمود قابل توجهی پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: اگر به عناوین نوشته های این دوره طولانی نگاهی بیندازیم،تاویل های پر سوز و گداز مانند مقتل،لهوف و بکاء را مشاهده خواهیم کرد.از این قبیل کتابهای بسیاری نوشته شده است و عناوین عمده این کتابها همان اسامی ذکر شده است.تعداد این قبیل عناوین نشان دهنده بعد برجسته مظلومیت امام حسین(ع)و یاران ایشان است که از آن به مواجهه عاطفی با حادثه عاشورا تعبیر می شود.

مسئول واحد فقه و حقوق مرکز تحقیقات سازمان تبلیغات در ادامه از دومین مواجهه با واقعه عاشورا چنین سخن گفت.: مواجهه دوم مربوط به عصر حاضر است که بحث های حماسه و انقلاب و آزادی در دنیا شکل گرفته و انقلاب هایی که در دنیا رخ دادند مانند انقلاب فرانسه،آمریکای جنوبی و تحولات شوروی باعث یک مواجهه جدید با حادثه عاشورا شد.اگر به عناوین کتابهای این دوره دقت کنید عناوینی مانند حسین سرور آزادگان،حماسه حسینی،درسی که حسین به انسانها آموخت را مشاهده خواهید کرد.

حجت الاسلام مهریزی ضمن بیان اینکه نوع نوشته های این دوره داده این سبک است،در ادامه تصریح کرد: اگر در دنیا انقلابیونی وجود داشتند که توانستند در سطح وسیعی برای آزادی بشریت مبارزه کنند در مقابل این ادبیات هم از سوی شیعیان مطرح می شود که این بعد از واقعه عاشورا در دوره های قبل کمتر مورد توجه بود.

وی در خصوص مواجهه سوم با واقعه عاشورا اظهار کرد: این مواجهه قدمت زیادی ندارد. من از آن به مواجهه انسانی با حادثه عاشورا یاد می کنم. در عصر حاضر که مباحث انسان،حقوق بشر،محیط زیست و حقوق شهروندی مطرح است شما اگر آثار تولیدی در این دوره را بررسی کنید معمولا این دسته عناوین را در کتابها،مقاله ها و جلساتی که تشکیل می شود می بینید: عاشورا و محیط زیست،حقوق شهروندی در حادثه عاشورا،کرامت انسان در حادثه عاشورا و از این قبیل.

وی در ادامه گفت:در این جا دو سوال مطرح می شود،اول اینکه آیا چنین قرائت هایی از یک حادثه مجاز است؟ و دوم اینکه اگر مجاز است آیا قواعد و اصولی دارد یا میتوان هر طور که خواست برداشت کرد؟

وی با بیان اینکه برخی حوادث تاریخی از این نظر مانند متون مقدس و متون عرفانی است، گفت: اصل این موضوع قابل پذیرش است و اگر به متون دینی و عرفانی نگاه کنید در طول زمان برداشتهای مختلفی از آنها شده است. این متون قابلیت برداشتهای مختلف را دارند ولی دارای چارچوب و قواعدی است.این متون مانند مواد معدنی است که انسان به مرور زمان که دانشش بیشتر می شود برداشتهای بیشتری نسبت به این موضوعات پیدا می کند این موضوع دقیقا در مورد متون هم صدق می کند.

حجت الاسلام مهریزی تشریح کرد: واقع تاریخی هم از همان سنخ متن مقدس است.اگر ما در ادبیات دینی مان می بینیم که پیامبر و امامان پیش از امام حسین(ع) به گونه های مختلف از این واقعه خبر دادند نشان دهنده این است که این واقعه فقط فیزیکی و مادی نیست و لذا سرمایه گذاری های قدسی برای آن شده است بنابراین ما مجاز هستیم که برداشتهای مختلفی از متن داشته باشیم.

وی در ادامه از قواعد و شرایط برداشت از واقعه عاشورا سخن گفت و اظهار کرد: برداشتهای ما تا آنجا مجاز است که با مستندات مسلم تاریخی مغایرت نداشته باشد و با اصول و قواعدی که این واقعه در آن شکل گرفته ناسازگار نباشد.

در ادامه همایش دکتر محمد تقی فخلعی از رویکردها به واقعه عاشورا سخن گفت: این رویکرد مبتنی بر چند مولفه اساسی است.یکی از آنها اسطوره سازی است و گاه فراتر از آن می رفت و به داستان سرایی منجر می شد.کسانی که مروج این رویکرد بودند بنا بر مصلحت اندیشی گاه دروغ هایی می ساختند که اصلا ریشه تاریخی نداشته است و برای اینکه بتواند احساس عزادارن را تحریک کنند ناگزیر به این داستان سرایی ها روی می آوردند.

وی در ادامه افزود:در این رویکرد(رویکرد عاطفی)اصرار بر تکرار ناپذیری حادثه عاشورا است و گفته می شود حادثه عاشورا بر اساس برنامه ریزی و مدیریت الهی بوده و این موضوع مسبوق به علم امام است که همه چیز را می دانسته اند،همانطور که در علم کلام گفته می شود و از این رویکرد این نتیجه گرفته می شود که حادثه عاشورا نمی تواند سرمشق افراد قرار بگیرد و ما باید بر گریستن بر ایشان قلب خود را تلطیف کنیم. اگر در این گفتمان دنبال درس گرفتن هم باشیم می توانیم نتیجه های اخلاقی و معنوی بگیریم ولی به عنوان سرمشق زندگی نمیتوانیم به آن نگاه کنیم.

دکتر فخلعی ضمن معرفی رویکرد حماسی بیان کرد:گفته میشود که تنها فایده این رویکرد این بود که منجر به انقلاب 57 شد که این اغراق است و قبلا در نهضت هایی مانند مشروطه و صنعت نفت تاثیر آن را مشاهده می کنیم.

وی تشریح کرد: از این رویکرد این خوانش ها برداشت می شود: اول اینکه حرکت امام صرفا یک اعتراض و امتناع بود و ایشان تحت هیچ شرایطی نمی خواست تن به بیعت یزید بدهد و چیزی بیش تر از این نبود. دوم اینکه،امام با علم غیب می دانست که در مسیری قرار گرفته که فرجامی جز شهادت در انتظار ایشان نیست شهادت مقصد نهایی ایشان بود در این خوانش شهادت به عنوان هدف نهایی مطرح می شود.سومین خوانش این است که امام حسین(ع)هرگز بنا نداشت تشکیل حکومت بدهد و به شهادت برسد.ایشان صرفا مکه و مدینه را ترک کردند چون نمی خواستند حرمت مکه شکسته شود. این با منطقی که می گوید که امام می خواستند به شهادت برسند تناقض دارد.

باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: مینا شهابی

photo 2017-10-04 07-51-17