اخبار

image 2023 10 25 20 45 50

جشنواره دانشجویی بنیاد آموزش فناوری نانو با تقدیر از برگزیدگان دوازدهمین مسابقه ملی فناوری نانو برترین‌های نهادهای ترویجی و مدرسین نانو برتر در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور مدعوین ویژه از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دانشگاه تهران و دیگر دانشگاهها و مراکز علمی کشور در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ در سالن رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمين مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سرکار خانم دکتر حق‌جوی جوانمرد رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر عماد احمدوند دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، سرکار خانم دکتر ریحانه خورشیدی مدیر واحد محصولات فناوری نانو و جناب آقای دکتر علی حسین رضایان رییس سابق دانشکده علوم و فناوری‌های دایر شد.

دوازدهمین مسابقه ملی فناوری نانو تابستان ۱۴۰۲ با ثبت نام ۵۳۹۵ داوطلب و طی سه مرحله برگزار شد.
مرحله اول به صورت آنلاین در روزهای یکم الی سوم تیرماه از طریق سایت آموزش فناوری نانو برگزار شد ۳۱۶۸ نفر در این مرحله به رقابت پرداختند و از این میان ۳۰۹ نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند. مرحله دوم دوازدهمین مسابقه ملی فناوری نانو در تاریخ ۳۰ تیرماه از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰ در ۲۲ حوزه امتحانی در سراسر کشور برگزار شد.
۱۵ نفر برگزیده از مقطع کارشناسی و ۱۵ نفر از مقطع تحصیلات تکمیلی به مرحله نهایی مسابقه راه پیدا کردند.
در مرحله سوم که به صورت یک کمپ علمی عملی از ۶ تا ۱۰‌ شهریورماه در پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کیش برگزار شد. و انجمن علمی نانو دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب رتبه سوم در میان نهادهای ترویجی فناوری نانو شد. 

حمدرضا معاونیان، دبیر انجمن علمی نانو دانشگاه فردوسی مشهد، در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ستاد ویژهٔ توسعهٔ فناوری نانو، یکی از ستادهای توسعهٔ فناوری زیرمجموعهٔ معاونت علمی ریاست‌جمهوری است که از اوایل دهه ۸۰ تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده است.
دبیر انجمن علمی نانوفناوری دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های حوزهٔ نهاد فناوری در کشور مطابق مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، توسط ستاد نانو انجام می‌شود. در ستاد نانو یک‌سری بخش‌ها و معاونت‌هایی وجود دارد که یکی از این زیرمجموعه‌ها معاونت فرهنگ‌سازی است. این معاونت وظیفهٔ ترویج علم نانو بین عموم مردم، دانش‌آموزان، دانشگاهیان و... را دارد.
وی افزود: یکی از شاخه‌های فعالیت کارگروه ترویج فرهنگ‌سازی، بحث ترویج دانشجویی استط بحث ترویج دانشجویی در ستاد نانو توسط بنیاد آموزش فناوری نانو برگزار و اجرا می‌شود که این جشنواره‌ای که برگزار شد، جشنوارهٔ سالانهٔ بنیاد آموزش فناوری نانو بوده است.
معاونیان در خصوص فعالیت‌هایی که بنیاد انجام می‌دهد، توضیح داد: فعالیت‌های این ستاد در چند بخش خلاصه می‌شود که عبارتند از:
۱. مسابقهٔ ملی فناوری نانو نوعی المپیاد دانشجویی است و جزو مسابقات و آزمون‌های مورد تأیید بنیاد نخبگان است و برنده‌های این مسابقه امتیازات مربوط به نخبگی را از بنیاد ملی نخبگان دریافت می‌کنند و یک‌سری جوایز نقدی و غیرنقدی نیز دارد.
۲. دومین شاخهٔ فعالیت بنیاد آموزش، بحث‌ نهادهای ترویجی است. ستاد نانو یک‌سری نهادهای ترویجی را برای خود تعریف کرده که تمام گروه‌های دانشجویی متشکل از انجمن‌های علمی سایر تشکل‌ها یا شرکت‌های خصوصی که در بحث ترویج و فرهنگ‌سازی نانو خصوصاً در حوزه دانشجویی فعالیت می‌کنند، به نوعی زیرشاخهٔ خود می‌داند.
وی تأکید کرد: انجمن‌ علمی نانوی دانشگاه فردوسی مشهد هم به عنوان یکی از همین نهادهای ترویجی فعال در سال‌های اخیر شناخته شده است و مقام سومی که این انجمن کسب کرد، در همین زمینه به دست آمده است. انجمن علمی نانو دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از سه نهاد اول ترویجی برتر کشور توسط ستاد نانو معرفی شده‌‌ است و مقام‌های اول و دوم به نهادهای دانشگا‌ه‌های علم صنعت تهران و دانشگاه تهران تخصیص یافت.
معاونیان دربارهٔ سایر حوزه‌های فعالیت ستاد در بحث فعالیت‌های دانشجویی افزود: سایر فعالیت‌های این نهاد شامل حوزه‌های شبکهٔ مدرسان مورد تأیید ستاد نانو و بحث‌های ترویجی که شامل یک‌سری برنامه‌های خاص هستند، می‌شود.
دبیر انجمن علمی نانوفناوری دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص نانواستارت‌آپ‌ها گفت: حوزهٔ نانواستارت‌آپ شامل همین تیم‌های دانشجویی و افرادی است که توانستند در نهادهای ترویجی یا در قالب مسابقات ملی فعالیت کنند و یک استارت‌آپ در حوزهٔ علم و فناوری برقرار کنند.
وی دربارهٔ هدف از برگزاری این جشنواره توضیح داد: این جشنواره به فعالیت‌های سالانه افراد در بخش‌های مختلف می‌پردازد و از نفرات برتر تقدیر به عمل می‌آید‌. در همین برنامه‌ای که در دانشگاه تهران برگزار شد، دانشکدهٔ داروسازی هم به عنوان افراد برگزیده مسابقه ملی نانو شناخته شدند و از آن‌ها تقدیر به عمل آمد و مدال و تندیس به آن‌ها اعطا شد. دو نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد جزو این افراد بودند.
معاونیان افزود: در ذیل این جشنواره به تقدیر از نهادهای ترویجی برتر و شبکهٔ مدرسین و نانواستارت‌آپ‌ها پرداخته و از آن‌ها نیز تقدیر شد.
دبیر انجمن علمی نانوفناوری دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: پارامترهای ارزیابی در حوزهٔ نهادهای ترویجی عبارتند از‌ تنوع فعالیت‌هایی که انجام شده، اثرگذاری این فعالیت‌ها در طی سال اخیر و خصوصاً برنامه‌هایی که نهادهای مختلف در هفته نانو برگزار کرده‌اند.
وی افزود: اوایل امسال دومین نمایشگاه ارائهٔ دستاوردهای فناوری نانو با حضور دکتر احمدوند، دبیر ستاد نانو، به همراه یک همایش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: حنانه واسعی
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

نوشتن دیدگاه

ارسال