به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، اولین نشست از سلسله نشست‌های تمدن نوین اسلامی با حضور بشیر سراجی، پژوهشگر تاریخ و تمدن، به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار شد.
بشیر سراجی اظهار کرد: در ابتدا باید مشخص شود در رابطه با کدام پیامبر سخن می‌گوییم. پیامبری که توسط فرانسوی‌ها معرفی شد، یا پیامبری که داعش به جوامع القا کرد. درحالی که حضرت محمد (ص) پیامبر انسان‌ها و رحمه للعالمین است. خداوند در قرآن به ایها الناس خطاب می‌کند نه به ایها المسلمون.
وی ادامه داد: حتی اگر فِرَق مسلمانان اعتقاد نداشته باشند که جانشینان پیامبر چه کسانی هستند یا به تعبیری امامان را نپذیرند، باید به این نکته توجه کرد که این عزیزان فرزندان پیامبر را مورد احترام می‌دانند و از صحبت‌هایشان استفاده می‌کنند.
سراجی یکی از وجوهی را که از پیامبر در دنیای مدرن یاد می‌شود، جنگجو بودن ایشان ذکر کرد و گفت: بیشترین تصویری که از ایشان القا شده است، این است که به طور مستمر در جنگ‌ها حضور داشته‌اند. در صورتی که پیامبر به علم آموزی شهرت داشتند و شخصی بودند که بی کم و کاست اسلام را آموزش دادند. در جامعه‌ای که دختران را زنده به گور می‌کردند، پیامبر این سنت ناپسند را با آموزش دادن ریشه کن کردند.
این پژوهشگر تاریخ و تمدن خاطر نشان کرد: ما نیاز داریم نگاه‌ها تلطیف شوند تا بتوانیم مسائل صلح را تشخیص دهیم. در کل اساس اسلام بر صلح است اما با شخصی که به طور مستمر ظلم را ادامه می‌دهد نمی‌توان صلح کرد. اگر دولتی به صراحت بگوید ما اهل صلح هستیم، ما هم متقابلا بر اساس اعتماد صلح می‌کنیم.
حجت الاسلام سراجی تاکید کرد: مبنا در هر جامعه‌ای مهم است. مبنا اگر غیر از توحید باشد و فقط شعارش توحیدی باشد یا حتی بین نژادهای مختلف تفاوت قائل شود، به تمدن مطلوب نمی‌رسد. تمدن اسلامی محدود به قومیت نیست. زمانی پیامبر با یهودیان داخل مدینه پیمان صلح بستند که می‌دانستند یهودیان انصار اوس و خزرج بودند. اما سایر یهودیان همان ابتدا با پیامبر پیمان صلح نبستند. در آخر افرادی که نسبت به این‌ها آگاهی ندارند، باعث اسلام هراسی در جوامع دیگر می‌شوند.

 

خبرنکار باشگاه خبرنگاران دانشکاه فردوسی مشهد: فاطمه عباس زاده

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، گفت وگو با موضوع 《گریزی به توسعه اقتصادی》 به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
این گفت و گو با حضور وحید ارشدی، استادیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات علوم انسانی در روز دوشنبه ۵ ابان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶ به صورت انلاین در صفحه اینستاگرام جامعه اسلامی به آدرس jadfum برگزار خواهدشد.

 

photo ۲۰۲۰-۱۰-۲۵ ۱۴-۲۰-۰۲

نشست "خانه ملت" با موضوع بررسی روند تصویب لوایج و قوانین در مجلس شورای اسلامی، با حضور حجت السلام نصراله پژمانفر، نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، به همت جامعه اسلامی دانشجویان، در روز چهارشنبه 8 خرداد ماه 1398 در محل سالن گروه متالوژی دانشکده مهندسی برگزار شد.

 pezhmanfar1

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ در این نشست، پژمانفر در توضیح مجلس و سیستم آن بیان کرد: نظام ما با توجه به اینکه جمهوری و بر اساس آرای مردم است، با توجه به قانون اساسی به این جمهوریت و نگاه آحاد مردم به شدت توجه کردیم. روند انتخاب یک نماینده در ارتباط با یک حوزه انتخابیه است یا به صورت فردی انتخاب می شود. این ارتباط تنگاتنگی که بین نماینده و حوزه انتخابیه اش برقرار می‌شود فرآیندی است که می تواند نماینده را برای ورود به مجلس انتخاب کند. اما بدین گونه است که ارتباط با آحاد مردم برقرار می شود و تصمیمات باید تصمیماتی ملی باشند.

وی افزود: من دارم مجلسی را تعریف می‌کنم که امام فرموده است که در راس امور است. در واقع در ارتباط با مجلس حال حاضر که نواقص و اشکلاتی دارد صحبت نمی‌کنم بلکه در ارتباط با سیستم صحبت می کنم. ما در سیستمی که داریم این مجلس می تواند در راس امور باشد یعنی در واقع می‌تواند مهم ترین مساله در کشور که ریل گذاری کشور است انجام دهد و ثانیا بتواند در حوزه وظیفه دومش یعنی نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی، کنترل کند که آیا چیزی که تصمیم گرفته شده اجرایی شده یا خیر. در واقع این مجلس اگر بتواند این ارتباط را با بدنه مردمی خود داشته باشد و بتواند این را تبدیل به یک نتیجه ملی برای ریل گذاری کند و نظارت کافی را داشته باشد ما در کشور مشکلی نخواهیم داشت‌. من به عنوان نماینده مجلس به شما می گوییم که عمده مشکلاتی که در کشور داریم مربوط به مجلس است که این ارتباط با آحاد مردم را ندارد یا حرفی می زند که حرف مردم نیست یا تصمیمی می گیرد که در آن به منافع مردم توجه نکرده و یا بر قوانین نظارت غلطی دارد.

وی در ادامه در خصوص ارائه راهکار برای حل این مسئله گفت: راه حل این مسئله این است که ما رابطه وکیل و موکل را یعنی رابطه بین آحاد مردم و نمایندگان مجلس را حفظ کنیم. اگر بتوانیم این رابطه را با ساز و کارهای خود حفظ کنیم نتیجتا یک مجلس موفق خواهیم داشت و درواقع این مجلس اگر بتواند موفق باشد دولت را می تواند در مواقع لازم هدایت کند و اگر دولت به انحراف رود جلوی او را در این مسیر بگیرد. ساز و برگ این کار هم برای اینکه بتواند منافع ملی و مردم را حفظ کند نمی تواند ساز و برگی سیاسی باشد. این جوانان و آحاد مردم هستند که حلقه مفقوده این رابطه می‌باشند و در صورت مطالبه گری می‌توانند مجلس را در مدار قرار دهند و مجلس در مدار قرار گرفته می تواند نیازمندی‌های قاتونی و نظارت های لازم دوقوه دیگر را هم انجام دهد.
پژمانفر در ادامه اظهار کرد: بسیار مواردی را می‌توان نام برد که در تصویب لوایح و طرح‌ها طیف خاصی از مردم دیده شده است و مدنظر قرار گرفته و به آحاد مردم نگاهی نشده است که این اشتباه است. برای مثال در خصوص پخش و توزیع یارانه که آیا باید به همه به طور یکسان داده شود یا به افرادی خاص داده شود و یا در مورد سوبسیدی شدن بنزین و مسائلی از این قبیل نگاه ها و نظرات مختلفی وجود دارد و طبیعتا این دونگاه را مجلس می تواند ریل گذاری کند و دولت را موظف به توزیع برای مثال یارانه که در ابعاد ۲۲۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، کند. در لایحه بودجه ۹۸ همانطور که در ۹۷ هم مطرح شد، گفته شد که باید از فرار مالیاتی جلوگیری شود و در جامعه ما قشر و گروهی که معروف به فرار مالیاتی هستند پزشکان هستند و باید پزشکان را مکلف کنیم که پول نقد دریافت نکنند و از طریق پوز یا کارت مبلغ را دریافت کند.

پژمانفر همچنین تصریح کرد: در سال ۹۶ آماری که سازمان امور مالیاتی به ما گزارش کرد نشان می داد که این مبلغ در کل کشور ۱۵۰ میلیارد تومان بوده در حالی که حداقل ۷۶۰۰ میلیارد تومان وظیفه مالیاتی پزشکان تخمین زده شده بود. اما به هرحال در مورد این قضیه مجلس توانست تا حدودی جلوی این مسائل را بگیرد و جامعه را به عدالت نزدیک تر کند چرا که امروز چیزی که همه بیشتر از همیشه از آن گلایه دارند بی عدالتی است. یک معلم معمولی که در دبستانی تدریس می‌کند، به محض اینکه حقوقش از کف و حداقل حقوق متجاوز می شود، قبل از رسبدن حقوق به دست او مالیاتش کسر می شود. اما ما افرادی داریم که فرار مالیاتی های سنگینی دارند. میانگین پرداخت مالیات پزشکان در کشور دو میلیون تومان است و این اصلا قابل مقایسه با فردی نیست که مالیات های دیگری را پرداخت می کند و ما می توانیم در این موضوع به شرطی که مجلس کار خود را درست انجام دهد موفق باشیم.
وی در پایان در خصوص تفاوت تصویب طرح و لایحه و توضیحات مربوط به آن گفت: در بحث قانون گذاری، مجلس طرح یا لایحه ای را تصویب می‌کند که طرح را نمایندگان می دهند و لایحه را دولت می فرستد و یکی از تفاوت های طرح و لایحه این است که اگر لایحه ای فرستاده شود، مشکل مالی مطرح نمی شود اما در قالب طرح، بودجه مالی برای اجرای کار نیز مطرح می شود و باید دیده شود که دولت بار مالی این طرح را می پذیرد یا خیر. در خصوص طرح، اول نماینده ای آن را مطرح می کند. مخالفان و موافقانش بررسی می شود و همزمان با بررسی آن به بخش های مختلفی برای مثال به اداره قوانین می رود که دیده شود آیا مغایرتی با قانون اساسی دارد و یا قانون های موازی در خصوص این قانون وجود دارد یا خیر، و پس از آن به مراکز پژوهشی فرستاده می شود تا ضرورت داشتن یا نداشتن آن را بررسی کنند و نقاط قوت و ضعف و منافع آن را بررسی کنند و پس از آن به کمیسیون ها فرستاده می شود و در کمیسیون ها نیز یک بررسی ابتدایی می شود و پس از رای آوردن در کمیسیون، در صحن قرار می گیرد و اگر فوریتی نداشته باشد، در نوبت قرار می گیرد. اگر نیازی به خارج از نوبت بررسی کردن طرح بود، ۵۰ امضا جمع می شود و به صحن طرح موضوع داده می شود که آیا اجازه خارج از نوبت بررسی کردن این موضوع وجود دارد یا خیر و اگر صحن به این موضوع رای داد، خارج از نوبت بررسی می شود و اگر رای نداد مجددا در نوبت قرار می گیرد و اگر بخواهد یک فوریتی، دوفوریتی و یا سه فوریتی شود نیز روال خود را طی می کند برای مثال اگر سه فوریتی شود باید در صحن علنی شورای نگهبان قرار گیرد و سریعا بررسی می شود تا ایرادی نداشته باشد که عموما مسائل سه فوریتی وجود ندارد و در مورد بحث های دوفوریتی حدودا یک هفته طول می کشد تا به کمیسیون رود و به صحن باز گردد.

در ادامه به پرسش و پاسخ پیرامون موضوع پرداخته شد.

 

خبرنگار فام نیوز: مریم فرشچی

pezhmanfar2

pezhmanfar3

pezhmanfar4

pezhmanfar5

{jcomments on}

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ سلسله کارگاه‌های آموزشی ترنم با موضوعات جریان شناسی سیاسی، مطالبه گری، روش تحلیل سیاسی، سواد رسانه و طرح مطالعاتی، به همت جامعه اسلامی دانشجویان در مرداد ماه 1398 برگزار می‌شود.

علاقه مندان جهت ثبت نام می‌توانند نام و نام خانوادگی و کارگاهی که مایل به شرکت در آن هستند را به آیدی تلگرامی @jad_farhangi_fum  ارسال نمایند. مهلت ثبت نام تا 2 مرداد ماه خواهد بود.

tarranom

{jcomments on} 

نشست "حلقه مفقوده در نظام آموزش" با محوریت تحلیلی بر اتفاقات اخیر در مدارس به همت جامعه اسلامی دانشجویان، باحضور دکتر مجید فولادیان عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی، دکتر روح الله اسلامی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و دکتر حسین باغگلی عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، در روز یکشنبه 6 خرداد ماه 1396 در سالن شورا دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی برگزار شد.

halghemafghode

 به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد؛ در این نشست در ابتدا دکتر اسلامی اتفاقات روی داده در مدارس را یک رویه دانست و به سیاست گذاری هنر و به ویژه موسیقی در نظام اموزشی ایران پرداخت. وی این نکته را ذکر کرد که موسیقی جزو سیاست های اصلی در نظام آمورشی ایران نبوده است و دلیل آن، وجود مسائل مهم تری از قبیل بهداشت، امنیت، و وضعیت تغذیه است. 

وی افزود: اخیرا هم توجهاتی صرفا به موسیقی متعالی و موسیقی اسلامی – ایرانی صورت گرفته است. در نسل حاضر موسیقی بخش عظیمی از زندگی افراد را تشکیل می دهد. در حال حاضر نحوه استفاده از موسیقی با یک سلسله قوانین مبهم و غیرشفاف صورت می گیرد و هم چنین در جمهوری اسلامی بودجه بسیار کمی هم به آن اختصاص داده می‌شود. ما در ایام فارغ التحصیلی یا مراسمات برای ایجاد هیجان و شور از موسیقی استفاده می کنیم و در این گونه موارد استفاده از موسیقی را لازم می‌دانیم. بنابراین موسیقی هر چند غیر شفاف اما به لحاظ کاربردی در مدارس حضور داشته است. اما بهتر است حدودی تعیین شود، البته در برخی موارد درگیری های نظام سیاسی با نظام آموزش از جمله با مدیران، معاونان در نشر این گونه موارد دخیل بوده است. این مشکل منحصر به آموزش و پرورش نمی شود بلکه در رسانه هم مشهود است.

دکتر اسلامی در خصوص شروط شکل گیری تمدن ها گفت: پذیرفتن تکنولوژی، پذیرفتن قدرت، و در مرحله آخر تولید هنر، تمدن ها را شکل داده است که در ایران باستان در سلسله هخامنشی یا ساسانی این سه عنصر باهم موجود بوده است. در اصطلاح علوم سیاسی به این گونه قدرتمندی، قدرت نرم گفته می شود.  و جمهوری اسلامی اگر می خواهد در سطح منطقه قدرتمند باشد باید به هر سه مورد توجه کند.

وی افزود: یکی از علل اصلی مهاجرت ایرانیان به کشورهای مجاور و یا ملل اروپایی عدم ظهور و بروز موسیقی در ایران است که بهتر است تدابیری برای حمایت از موسیقی سنتی توانمند و کلاسیک صورت گیرد.

در ادامه دکتر فولادیان اظهار داشت: این رخداد در دو سطح زیربنایی و سطحی قابل تحلیل است. در سطح زیر بنایی این است که در جامعه نمی توان تحول سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ایجاد کرد اما فرهنگ آن جامعه تغییر نکند. ارزش های هر جامعه با تحولات ایجادشده شروع به تغییر می کند. اما در بیشتر مواقع بجای فرهنگ سازی و ایجاد راه حل های جدید به سرکوب پدیده های نوین پرداخته شده است.

وی در ادامه افزود: در توضیح سطحی یا رو بنایی باید گفت ما در بخش فرهنگ سازی موسیقی چه کرده ایم؟ و با موسیقی سنتی که مورد تایید فرهنگ ما بود چه کردیم؟ بطور کل بودجه ای که به فرهنگ اختصاص می دهیم چه قدر است؟ در این زمینه مسولیت چندانی بر عهده آموزش و پرورش قرار ندارد. چندان بودجه ای هم در این زمینه به آموزش و پرورش اختصاص داده نمی شود و بیشتر بودجه صرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه و حوزه علمیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین بخش رسانه است که با گسترش ارزش های مادی نمی تواند از ارزش های متعالی دفاع کند. افزایش این گونه سانسورها در کشور ما در حال حاضر در حال رواج است. چه از لحاظ رمان و چه از نظر فرهنگ سینمایی. اکنون فرهنگ ما این گونه است که هر جا موفقیتی کسب شد آنجا را سرکوب می کنیم. پدیده ساسی مانکن آنچنان که بروز یافته پدیده خاصی نیست و از این گونه اتفاقات بسیار در حال وقوع است.

در ادامه دکتر باغگلی در خصوص بحث تعلم و تربیت اظهار کرد: ابتدا باید به این مورد پرداخت که در حوزه تعلیم وتربیت فرد باید در فضای آموزشی، برقراری ارتباط با خود و ارتباط با خدا و ارتباط با دیگران را بیاموزد و بهتراست از قوه انتخاب خود استفاده کند نه مصادیق تعیین شده نظام آموزشی که چندان به کار فرد نمی آید. و قرار بر این است که مدرسه فضایی شود که برای فرد بتواند یک موقعیت زندگی ایجاد کند و به یک پنچره ارتباطی تبدیل شود. ولی می توان گفت آموزش و پرورش چندان در این زمینه موفق نبوده و سند تحول هم در اجرایی سازی خود چندان موفق نبوده است.

وی افزود: ما در مرحله حاضر در حال گذار هستیم. در این مرحله با پدیده هایی هم چون موسیقی، تربیت جنسی و یا پرورش استعداد روبه رو می شویم و مسئله قابل بررسی ما می شوند، درحالی که اینگونه نیست و مسئله ما پدیده ای فراتر از این است.

وی تصریح کرد: بخشی از دلیل پرداختن به موسیقی در مدارس ایجاد نشاط است.  این حس نشاط را در کودکان می توان به نحوه ساده تری هم ایجاد کرد مثلا با طرح معما میتوان کودکان را به وجد آورد. اینگونه موارد پدیده هایی گذرا هستند و فرآیند جاری تعلیم و تربیت حساب می شود و نقد اینگونه موارد تا جایی درست است که موجب نادیده گرفتن اتفاقات خوب دیگری که در همین زمان در مدارس دیگر در حال وقوع است، نشود.


لازم به ذکر است این جلسه با پرسش و پاسخ همراه بود.

 

خبرنگار فام نیوز: زهرا داودی مقدم

{jcomments on}