20240425 153119 430105787

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، نشست خبری سیزدهمین جشنواره‌ی سراسری رسانه و نشریات دانشجویی (تیتر ۱۳) در تاریخ ۵ اردیبهشت‌ماه، با حضور مهندس مجتبی صفری، معاون مدیرکل اداره پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر محمدعلی وطن‌دوست، معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، متین منتظمی، دبیر جشنواره، ابوالفضل عباسی، مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه برگزار شد.
ابوالفضل عباسی در این جلسه اظهار کرد:
جشنواره‌‌ی تیتر ۱۳ با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد و از تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.
وی افزود: ما در این جشنواره، ۳ هدف را دنبال می‌کنیم، یکی از این اهداف ایجاد فضای تعاملی برای دانشجویان و کارشناسان بین تمام دانشگاه‌های سراسر کشور است و دیگری توانمندسازی دانشجویان در قالب کارگاه‌ها و سوم، برگزاری نشست‌های تخصصی کارشناسان است که بررسی آیین‌نامه‌ها و مسائل این حوزه را شامل می‌شود.
عباسی ادامه داد: در اختتامیه‌ی جشنواره، که با حضور مسئولین کشوری و وزارت‌خانه برگزار می‌شود از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.
مهندس مجتبی صفری بیان کرد: مهم‌ترین فایده‌ی نشریات دانشجویی، تمرین کار گروهی است، این کار گروهی متفاوت از کار گروهی است که در انجمن‌های علمی و دیگر تشکلات انجام می‌شود. وی افزود: این موضوع که در نشریات، حول یک ایده و ایدئولوژی، افراد جمع می‌شوند و می‌نویسند، بسیار حائز ارزش است.
مهندس صفری در ادامه گفت: یکی از رسالت‌های نشریات دانشجویی، توضیح اطلاعات صریح و آگاهی‌بخشی به قشر دانشجو است، باید برای قلم، اصالتی قائل بود و نباید آن را درگیر حاشیه‌ها کرد، هم‌چنین باید مصرف کننده را به خوبی در نظر گرفت و بر آن مبنا نوشت.
معاون مدیر کل اداره‌ی پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: فرصت تعامل دانشجویان با جامعه در طول عملکرد مثبت یک نشریه اتفاق می‌افتد و باید از ظرفیت نشریات در دانشگاه استفاده کرد.
وی افزود: بخش زیادی از نشریات دانشگاهی، حقوقی هستند. بنابراین تقویت نشریات دانشجویی و پرداختن به آنها، یک عملکرد دوسربرد است، زیرا انجمن‌های علمی هم‌ در این راستا تقویت می‌شوند.
مهندس صفری گفت: جشنواره‌ی تیتر ۱۳ یک رسالت ویژه‌‌ دارد و آن این است که در نشریات دانشجویی، نقطه‌ی عطفی ایجاد خواهد کرد. امید است که با برگزاری این جشنواره، سال پر رونقی در نشریات داشته باشیم.
دکتر وطن دوست در ادامه اظهار کرد: انتقال معنا به مخاطب، یا با زبان گفتار و یا به زبان نوشتار صورت می‌گیرد که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. کسانی که در حوزه‌ی نشریات فعال هستند و دست به قلم دارند، زبانشان‌ زبان نوشتار است، لذا اقتضای خاص خودش را دارد، به‌عنوان مثال، زبان گفتار ویژگی‌اش گذرا است، اما زبان نوشتار ویژگی‌اش ماندگاری است و این ویژگی باعث می‌شود که حساسیت بیشتری یابد.
وی افزود: وقتی می‌خواهیم چیزی بنویسم، نباید فقط به آنچه که هست بپردازیم و صرفاً توصیفی عمل کنیم، ما افزون بر رویکرد توصیفی، نیاز به رویکرد نوینی به نام رویکرد حل مسئله داریم، بنابراین توصیه ما به نشریات دانشجویی این است که فعالیت‌های خود را با رویکرد حل مسئله و تحلیلی جلو ببرند، زیرا رویکرد تحلیلی، ناظر به آینده، بروز، کارآمد، مسئله محور و ناقد است.
معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه در پایان گفت: هرکدام از فعالین انجمن‌ها، نشریات و تشکلات، اولویتش را حل مسائل دانشگاه قرار دهد، از حمایت ویژه‌ی ما برخوردار خواهد شد.
منتظمی، دبیر این جشنواره اظهار کرد: جشنواره‌ی تیتر با شورای سیاست‌گذاری کلید خورد، شورای سیاست‌گذاری متشکل است از معاونت فرهنگی، دو وزارت‌خانه‌ی علوم و بهداشت، مدیر کل فرهنگی و پشتیبانی، دبیر جشنواره و دو نفر از افراد حقیقی که انتخاب می‌شوند.
وی در ادامه افزود: ما در ابتدا، فراخوان زدیم و آثار دانشجویان به دبیرخانه رسید و بعد از آن داوری در دو مرحله انجام شد.
در مرحله‌ی اول، ۱۰۰ داور انتخاب و هر اثر ۲ بار مورد داوری قرار گرفت.
در مرحله‌ی دوم، داوری حساس‌تر شد و از چهره‌های سرشناس حوزه‌ی رسانه‌ دعوت ‌کردیم.
دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی بیان کرد: در این جشنواره، اول از آثار برتر تقدیر می‌شود تا فعالین نشریات، یک‌دیگر را بشناسند و در آخر، آثار برتر جشنواره‌ی تیتر در رسانه‌های معتبر منتشر خواهد شد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: محمدجواد مهدی‌زاده
دبیر کارگروه پوشش خبری: اکرم هادی‌نیا

2

3

4

5

7

8

9

10

6

نوشتن دیدگاه

ارسال