photo 2024 01 06 11 42 35

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی به‌همت جامعهٔ اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
دکتر محمدمهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی وزارت علوم، در این همایش بیان کرد: علامه مصباح با تمام توان در‌ برابر تمام انحرافات فکری و عقیدتی ایستاد و جهاد را در مال، آبرو و جان تفسیر می‌کرد. ایشان در دههٔ ۸۰ با آبروی خودش جهاد کرد و آموزش‌های اسلامی را در آن زمان ارائه می‌داد.
وی ادامه داد: علامه مصباح یزدی پیش از انقلاب در عوام نهضت حضرت امام فعالیت می‌کرد و شروع فعالیت‌های انقلابی‌اش با آغاز نهضت امام خمینی بود. نویسندهٔ نشریه‌ای که در دوران شاه منتشر می‌شد آیت الله مصباح بود، اما نتوانستند با اسم خود آن را منتشر کنند.
دکتر بادپا خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح انحرافات دینی را رصد می‌کردند، با تمام وجود و بدون ملاحظه در برابر هرگونه انحراف قیام می‌کردند و در زمان انقلاب و جنگ فعال بودند.
وی افزود: نکتهٔ بعدی قیامی است که آیت‌الله مصباح در برابر انحرافات دینی در دوران اصلاحات سال ۷۶ انجام دادند. در آن زمان کسی حاضر نمی‌شد با دولت وقت مخالفت کند، اما ایشان شهربه‌شهر روشنگری کردند. آیت‌الله مصباح در زمان دولت احمد‌ی‌نژاد تنها حامی دولت بودند، اما با دیدن انحرافات مخالفت کردند.
دکتر بادپا گفت: آیت‌الله مصباح نماد وحدت حوزه با دانشگاه بود. ایشان سال ۷۴ موسسهٔ امام خمینی را راه‌اندازی کردند و سال ۷۵ برنامهٔ طرح ولایت آغاز شد. یکی از نمادهای این پیوند، طرح ولایت است که مورد تأیید رهبری است.
سپس دکتر الهی‌راد، عضو هیئت‌علمی موسسهٔ امام خمینی، در این همایش اظهار کرد: اولین ویژگی که باعث شد علامه مصباح به یکی از نظریه‌پردازان در علوم اسلامی تبدیل شود، جامعیت در فهم اسلام و اشراف به منابع دینی مثل عقل، کتاب و سنت است. کسی می‌تواند نظریه‌پرداز علوم اسلامی باشد که برخوردش گزینشی نباشد.
وی ادامه داد: نکتهٔ دیگر دربارهٔ علامه مصباح، اشراف ایشان به مکاتب رقیب و مخالف اندیشهٔ غربی برای نقد این اندیشه‌ها در مقابل اسلام بود. باید تمامی طلاب به مکاتب و اندیشه فلسفی غرب مسلط باشند. علامه مصباح برای درک بهتر اندیشه غربی به زبان انگلیسی مسلط بودند.
دکتر الهی‌راد افزود: علامه مصباح با معرفت‌های یقینی که با پایه‌های معرفت‌شناسی گسترش دادند، زمینه را برای اخذ محکمات‌‌ دین فراهم کردند. این موضوع برای تشکل‌های دانشجویی مهم است. در عرصهٔ آلودهٔ سیاست، ما نیاز به محکمات داریم.
وی در خصوص طرح ولایت عنوان کرد: هرکسی در طرح ولایت تردید دارد، رهبری به اندازهٔ ۲۰ سال درباره آن صحبت کرده است. ایشان فرمودند طرح ولایت فرصتی بزرگ برای نظام بود، است و خواهد بود. در طرح ولایت محکماتی از اندیشهٔ اسلامی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد تا بتواند در مواجه با مسائل مشابه آن، حرف محکم داشته باشد.
این عضو هیئت‌علمی موسسهٔ امام خمینی گفت: در عصر امروز بنده سراغ ندارم کسی بیشتر از علامه مصباح حامی آزاداندیشی باشد. زیرا در دانشگاه‌ها مبانی فلسفه غرب مثل شکاکیت و پوزیتیویسم را به خورد دانشجو می‌دهند، بدون آنکه تفکرات فلسفی مخالف یعنی فلسفه اسلامی را بیان کنند. آقای مصباح در معرفت‌شناسی هم مبانی فلسفه غرب و هم فلسفهٔ اسلامی را می‌گویند که دانشجو تصمیم بگیرد کدام یک درست است.
وی افزود: جمهوری اسلامی یک قالب سلیقه‌ای برای حکومت نیست، یعنی جمهوری‌‌ اسلامی و نقش‌آفرینی مردم یک اساس در نظریهٔ سیاسی علامه مصباح است. مردم‌سالاری دینی یعنی همهٔ مردم حق ندارند خلاف ارادهٔ خدا عمل کنند. وقتی مردم را به ارادهٔ خدا مقید کنیم، می‌توانیم جلوی دیکتاتوری را بگیریم. مردم‌سالاری یعنی تکریم مردم در چهارچوب دین خدا.
دکتر الهی‌راد عنوان کرد: آیت‌الله مصباح می‌فرمایند در قانون اساسی تعیین شده که میزان رای مردم است؛ تا زمانی که از قوانین الهی خارج نشوند و با مبانی شرع مخالفتی نداشته باشند. در غیر این صورت، خلاف شرع است.آیت‌الله مصباح رأی را زینتی نمی‌دانند و مبنا را نظر مردم قرار می‌دهند.
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین رسایی، مدیرمسئول هفته‌نامهٔ ۹ دی بیان کرد: علامه مصباح یک قاسم سلیمانی بود در جهاد عقیده و قاسم سلیمانی یک علامه مصباح بود در میدان نظامی. این دو نفر هردو سردار بودند؛ یکی سردار جنگ نرم و یکی سردار جنگ سخت. قاسم سلیمانی هدف تیرهای رسانه‌های خارجی بود و در داخل کشور، جریان داخلی آیت‌الله مصباح را مورد هجمه قرار دادند.
وی ادامه داد: بعضی از علمای دین یک ویژگی پیدا کردند که بعد از آن‌ها دیگر جایشان پر نمی‌شود. چهره‌ای مثل شهید مطهری با جامعیتی که داشتند دیگر کسی جایشان را پر نکرد، اما علامه مصباح جای آیت‌الله مطهری را پر کردند.

حجت‌الاسلام رسایی افزود: جریان‌های برانداز وقتی کسانی مثل علامه مصباح از دنیا می‌روند، خوش‌حال می‌شوند. بنابراین باید به جایگاه خود شک کرد. جایگاه بعضی از افراد وقتی از دنیا می‌روند، جایشان در جریان حق و اسلام خالی می‌شود. بعضی از افراد وقتی از دنیا می‌روند، جایشان در جریان کفر خالی می‌شود. بنابراین باید بدانیم در موقعیتی که ایستاده‌ایم، اگر نباشیم چه کسی خوشحال می‌شود؟

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: ریحانه حجت‌پناه
دبیر کارگروه پوشش خبری: یگانه تقی‌زاده

photo 2024 01 06 11 42 33

photo 2024 01 06 11 42 29

photo 2024 01 06 11 42 24

photo 2024 01 06 11 42 21

photo 2024 01 06 11 42 18

photo 2024 01 06 11 41 59

نوشتن دیدگاه

ارسال