به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، آیین افتتاحیهی چهارمین دورهی آموزشی کنشگری فرهنگی- رسانهای (از ایدهپردازی تا جریانسازی) بههمت دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در تاریخ ۲۴ بهمنماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
دکتر محمدعلی وطندوست، سرپرست معاونت فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، در باب اهمیت و ضرورت رسانه اظهار کرد: بسیاری از افراد اطلاعات خود را از فضای مجازی میگیرند، در فضای مجازی مرزها معنایی ندارند.وی افزود: مبارزه با علم و تکنولوژی غلط و ممتنع است، باید ابزار تکنولوژی را به سوی مثبت جهتدهی، با فرهنگ دینی سازگار، و در جهت مبارزه با دشمن استفاده کرد. دکتر وطندوست ادامه داد: استفاده از ابزار رسانه در حوزهی فرهنگی، در کنار دانش نیاز به مهارت دارد.
دکتر ذوالفقارزاده، مدیر کل دفتر سیاستگذاری فرهنگی- اجتماعی وزرات علوم، تحقيقات و فناوری، در ارتباط اینترنتی بیان کرد: از تاکیدات ما در دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی، تمرکز بر عرصهی خطیر کارشناسان و یاوران علمی دانشگاهها در حوزهی فرهنگی و اجتماعی است.
وی افزود: فضای رسانه و کنشگری رسانهای، یکی از نیازهای جدی کارشناسان فرهنگی و اجتماعی ما است و بر این اساس، با مجموعههای مختلف از جمله مجموعهی رسانیوم وارد مذاکره شدیم و طبق برنامهریزیهای صورت گرفته موفق شدیم سه دورهی آموزشی در دانشگاههای مناطق گوناگون ایران برگزار کنیم که این سه دوره را از منطقهی یک در تابستان شروع کردیم و امروز به مناطق ۹-۸ رسیدیم که دانشگاههای مهمی در این مناطق را در برمیگیرد.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری گفت: قصد ما در این دوره این است که فضای آموزش را از فضای خشک و یکسویهی سخنرانیمحور خارج کنیم و آن را به سمت تعامل، گفتوگو، کارگروهی و مشارکت سوق دهیم.وی ادامه داد: کنار هم قرار گرفتن کارشناسان فرهنگی- اجتماعی و کارشناسان روابط عمومی با یکدیگر، میتواند همافزاییهای خوبی ایجاد کند و در عرصهی رسانه خود را نشان دهد.
در انتهای مراسم، دکتر جواهریان، مسئول بخش آموزش استارتاپ رسانیوم بیان کرد: در این سه روز (۲۴ تا ۲۶ بهمنماه)، سعی میکنیم فرایند فشردهای برای فعالیت و شناخت کلی رسانهها شروع کنیم و به ایدهپردازی، تولید و نشر محتوا بپردازیم، همچنین برنامهای به شکل مسابقه همراه با کار گروهی اجرا کنیم.وی خاطرنشان کرد: این دوره با هدف فعالیت مشترک بین دو گروه فرهنگی- اجتماعی و روابط عمومی طراحی شده است.
لازم به ذکر است، در پایان مراسم کارشناسان فرهنگی- اجتماعی و روابط عمومی به حضور در کارگاههای آموزشی دعوت شدند.
خبرنگاران: اکرم هادینیا، مرجان تمدّنینژاد
عکاس: سید سجاد زارعی