اخبار

کارگاه روانشناسی رنگ ها با سخنرانی دکتر عفت حامد سردار  برگزار شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، کارگاه روانشناسی رنگ ها ،  یکم آذر ماه 1396 در محل سالن شورای 2 دانشکده‌ی تربیت بدنی و روانشناسی وبا حضور دکتر عفت حامد سردار ، برگزار شد .

در جریان این کارگاه آموزشی دکتر سردار به تعریف رنگ از دیدگاه روانشناسی پرداخته و بیان کرد: رنگ ها در حقیقت یک سمبل  و نشانی از یک ارزش هستند . بنا به دیدگاه دانشمندان، رنگ به معنای زندگی است. رنگ ها بسیار اثرگذار و عامل اصلی نشاط و شادی زندگی ما هستند.


وی ضمن بیان چگونگی تاثیرگذاری رنگ ها در کیفیت زندگی تصریح کرد: اسفاده از رنگ های شاد در زندگی تاثیر بسزایی بر زندگی دارد، برای مثال در کشور هند استفاده از رنگ های شاد توانسته در بهبود کیفیت زندگی آنان و میزان رضایتمندی با وجود فقر و سایر مشکلات تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه در خصوص معانی رنگ ها بیان کرد : معانی برخی رنگ ها ریشه در تاریخ باستان دارد؛ به طور مثال رنگ سفید که معنای پاکی و  بهشتی دارد از مصر باستان دارد و یا رنگ قرمز که نماد ایثار و عشق است نیز ریشه در مصر باستان دارد.


وی همچنین در مورد جایگاه رنگ ها در ادیان الهی گفت: رنگ ها در ادیان نیز نقش دارند؛ به طور مثال کاهنان بودایی از رنگ زرد کهربایی استفاده می کنند. رنگ زرد رنگی هشداردهنده است، هشدار برای عدم نزدیک شدن به کاهنان که جزئی از آداب دین بودایی می باشد.


دکتر سردار در پایان  در مورد  جایگاه رنگ در دین اسلام اظهار کرد : در دین اسلام دو رنگ بسیار مهم بوده و در معماری جایگاه ویژهای دارد؛ رنگ آبی که رنگ آسمان و باب بهشت است و رنگ سبز که رنگ ردای پیامبر اسلام است. استفاده از این رنگ ها در معماری اسلامی  از دوران صفویه آغاز شده است. آیاتی در قرآن کریم موجود است که از رنگ ها در آن نام برده است.


دکتر سردار در خصوص تاثیر رنگ ها بر بیماری های جسمانی اشاره کرد: تغیر رنگ محیط زندگی انسان ها می تواند خلق و خوی آنان را تغییر دهد؛ رنگ‌درمانی تاثیر موثری در درمان بیماری ها و اختلالات روانی دارد. رنگ ها حتی برای درمان بیماری های جسمی مانند فشار خون، حساسیت های پوستی و سردرد های مقطعی کاربرد دارد.

 


باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد: علیرضا میردیده

 

photo 2017-11-24 00-03-14

کارگاه روانشناسی رنگ ها با سخنرانی دکتر عفت حامد سردار، یکم آذر ماه 1396 در محل سالن شورای 2 دانشکده‌ی تربیت بدنی و روانشناسی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر حامد به تعریف رنگ از دیدگاه روانشناسی پرداخته و بیان کرد: رنگ ها در حقیقت یک سمبل هستند و نشانی از یک ارزش. بنا به دیدگاه های دانشمندان، رنگ به معنای زندگی است. رنگ ها بسیار اثرگذار هستند، رنگ ها عامل اصلی نشاط و شادی زندگی ما هستند.

وی با بیان چگونگی تاثیرگذاری رنگ ها در کیفیت زندگی تصریح کرد: اسفاده از رنگ های شاد در زندگی تاثیر بسزایی بر زندگی دارد، برای مثال در کشور هند استفاده از رنگ های شاد توانسته در بهبود کیفیت زندگی آنان و میزان رضایتمندی با وجود فقر و سایر مشکلات تاثیرگذار باشد.

وی سپس به تشریح معانی رنگ ها پرداخت: معانی برخی رنگ ها ریشه در تاریخ باستان دارد؛ به طور مثال رنگ سفید که معنای پاکی و  بهشتی دارد از مصر باستان دارد و یا رنگ قرمز که نماد ایثار و عشق است نیز ریشه در مصر باستان دارد.

دکتر حامد به تشریح جایگاه رنگ ها در ادیان الهی پرداخته و گفت: رنگ ها در ادیان نیز نقش دارند؛ به طور مثال کاهنان بودایی از رنگ زرد کهربایی استفاده می کنند. رنگ زرد رنگی هشداردهنده است، هشدار برای عدم نزدیک شدن به کاهنان که جزئی از آداب دین بودایی می باشد.

او به بیان جایگاه رنگ در دین اسلام پرداخت: در دین اسلام دو رنگ بسیار مهم بوده و در معماری جایگاه ویژهای دارد؛ رنگ آبی که رنگ آسمان و باب بهشت است و رنگ سبز که رنگ ردای پیامبر اسلام است. استفاده از این رنگ ها در معماری اسلامی ه نوعی از دوران صفویه آغاز شده است. آیاتی در قرآن کریم موجود است که از رنگ ها در آن نام برده است.

دکتر حامد به نقش رنگ ها در بهبود بیماری های جسمانی اشاره کرد: تغیر رنگ محیط زندگی انسان ها می تواند خلق و خوی آنان را تغییر دهد؛ رنگ‌درمانی تاثیر موثری در درمان بیماری ها و اختلالات روانی دارد. رنگ ها حتی برای درمان بیماری های جسمی مانند فشار خون، حساسیت های پوستی و سردرد های مقطعی کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که در پایان کارگاه به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در کارگاه اعطا شد.

خبرنگار: علیرضا میردیده

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

نوشتن دیدگاه

ارسال